I
2007 skifter Morten Sabroe spor med “Du
som er i himlen”, og det kan godt betale sig. Værket hægter sig på flere
måder på det opgør med familie og fortid, som Sabroe indleder i 1996’s “Sidste
tog”. Men indsatsen er bundløs denne gang, og bogen er lige dele bøn og
bekendelse. Den er et skrift til Sabroes mor – og til ham selv.
Bogen
starter med en omvej: Sabroe er i vanligt lune, han skal til New York og skrive
en bog om præsidentkandidaten og eksførstedamen Hillary Clinton. En blodprop er
vel overstået, men man aner, at noget har sneget sig ind i Morten; angsten for
døden artikuleres, og det trækker op til storvask på de indre baner.
26954363
Han
får tegnet konturerne af et ganske interessant portræt af Hillary – iskold og
ukvindelig. Men det bliver ved konturerne, for det er en anden historie, der
trænger sig på. Gennem billedet af Hillary toner moderen Ingrid Sabroe frem; de
er samme kvindetype. Tårnspringersken, olympiadedeltageren, den ukendte og
utilgængelige mor bliver bogens fokus. ’Din forhenværende mor’ underskriver hun
sig i et brev til sønnen fra 60’erne, men tabet er allerede sket på dette
tidspunkt. Sabroe opridser et hårdt billede af en lille dreng, der leder efter
sin mor hele barndommen – på denne måde bliver hun uophørligt det utilnærmelige
centrum for hans liv. Han forsøger at gøre sig fri, så godt han kan og stiver
sig af på hævntørst. Det sker i “Sidste tog”, som hun læser. “Der var også
meget lys”, svarer hun på hans forstemmende beskrivelse af barndomshjemmet. Men
læseren aner, at hun blot blænder sig selv.
Parallelt
med det anklagende og meget hudløse portræt af forholdet til moderen løber en
anden tråd, der binder sig til Mortens behov for tilgivelse af selvsamme mor.
Det er her titlens bøn, “Du som er i himlen”, bliver aktuel. For der er forskel
på den beskrevne mor og kvinden Ingrid, det ved han godt, men han ved ikke,
hvordan han skal slå bro over den. Had og kærlighed, afsky og dyb respekt i
kompleks blanding lader sig ikke skrive.
Morten
er sammen med sin mor på hendes dødsleje; end ikke her kan de forlige sig med
hinanden trods det, at de er tættere end nogensinde. Han når hende aldrig, og
får aldrig den konkrete tilgivelse. De døde tilgiver intet, men det virker
måske heller ikke så væsentligt.
Hele
bogens kraftanstrengelse bliver snarere et forsøg på at komme overens med
livet, ikke med de døde. Den ender fint med en kærlighedserklæring til livet og
til netop kærligheden i hustruens skikkelse.
“Du
som er i himlen” er blevet overrumplende anmeldt og det er en af de mest modige
bøger, dansk litteratur længe har set.