Sent

Citat
”Er det en fred, man tør stole på? Og hvorfor har jeg netop fået øje på hullerne i sofaens brede armlæn? Det er ormehuller. Det myldrer med myrer i pudernes korssting, og ormene borer sig op gennem træet. Man kunne tro, det vrimlede inde bag mine øjenlåg, men sting og huller er virkelige nok.”

”Kyssene” i ”Sent”, s. 99.

Anne Marie Ejrnæs’ novellesamling ”Sent” fra 2015 består af fire noveller. De er alle centreret omkring ældre kvindelige hovedpersoner, som ser tilbage på livet og fornemmer at det lakker mod enden. Kvindeskæbnerne er spredt ud i tid og sted, og handlingerne foregår både i 1700-tallets Amsterdam og Østeuropa, i de tidlige 1950’eres København og i firsernes Dakar.

Flere af novellernes karakterer bygger på virkelige, historiske personer, mens en enkelt af dem, Souleymane i novellen ”LinkedIn”, henviser til en karakter fra en af Anne Marie Ejrnæs’ tidligere romaner, ”Ravnen” fra 1983. Novellen ”Stemmerne” har forfatteren Thit Jensen som hovedperson og kredser både om forfatterindens biografiske liv og om hendes værker. Novellerne bevæger sig alle på et plan, hvor historisk og biografisk stof væves sammen med fiktionen.

51965957 

Et andet element der binder novellerne sammen er, at de alle kredser om kvindernes komplekse relation til forskellige, lærde mænd, og om de forhold der følger med at være kvinde på tværs af tidsperioder. Husmoderlivet er centralt og fremhæves som noget betydningsfuldt, men det er samtidig en faktor der stiller kvinderne uden for mændenes intellektuelle fællesskaber.

I novellen ”Kyssene” forvandler en moders glæde over sønnens hjemkomst sig til skamfuldhed, da han går mere og mere i opløsning – måske, måske ikke som følge af en hemmelighed hun har båret på gennem mange år. Sønnens sammenbrud bliver en trussel mod hjemmets harmoni og tvinger moderen til at reflektere over sin rolle som kvinde, moder og seksuelt væsen. Novellen er, modsat de tre andre noveller, som er fortalt i tredje person, skrevet i dagsbogsform som jeg-fortælling. Sprogligt er den, som de andre noveller, sanselig og metaforisk. Novellen foregår primært inden for hjemmets fire vægge, og moderens følelser og tanker finder form og udtryk i de konkrete dagligdagsting, der omgiver hende. På den måde bevæger fortællingen sig konstant på en fin skillelinje mellem et konkret og et psykologisk niveau, og det er kendetegnende for alle fire kvindeportrætter.