Spurv

Citat
”Min far fandt engang en havfrue på bagsædet af bussen. Det var sidst på natten og han var kommet til endestationen. Hun sov. Hun var bleg på en usund måde, som om hun var ved at tørre ud. Så han vendte hele den lange bus om og kørte, alt hvad remmer og tøj kunne holde, til det nærmeste havnebassin. Da hun lå i hans arme, åbnede hun øjnene. Og så skreg hun!”
”Spurv”, uden sidetal.

Fortælleren i Anna Jacobina Jacobsens billedbog ”Spurv” (2020) er en lille pige, der elsker sin far. Han ligner Elvis med sorte bakkenbarter og spytkrølle i panden, og selv når han er på arbejde som buschauffør, kan han ikke lade være med at synge ”Love me tender.” Bussen er farens instrument, og når han er bag rattet, er ruten gennem byen som et smukt stykke musik.

Pigen kører rundt med farens bus og hører på hans historier om havfruer og siamesiske tvillinger. Hendes yndlingssted er IKEA, for dér er hendes værelse altid flot indrettet, og hun elsker når mosteren kommer forbi med nyt genbrugstøj og fyldte Irma-poser. Bag hendes ukuelige glæde gemmer der sig en tung byrde, som et barn slet ikke burde bære.

47631637

For en dag mister faren takten. Nu kører han ikke byen tynd i bus, men sidder bare derhjemme og drikker øl. Og i stedet for Elvis' rockmusik, flytter en lille, men dyster, spurv ind i lejligheden. Hun hedder Edith ligesom den franske sanger Edith Piaf, og hun synger triste, ulykkelige sange, der lægger sig som en tung, mørk dyne af fjer over det lille hjem, hvor pigens far synker dybere og dybere ned i misbrug og depression.
Tegningerne i ”Spurv” er fuld af skæve vinkler. Mens stemningen bliver mere og mere trykket og fortvivlet, bliver billederne mere og mere kaotiske: lejlighedens lige linjer bliver skæve, og farens ansigt bliver forvrænget, som om man kigger gennem ølflaskens krumme glas. Bogens dramatiske højdepunkt, hvor sorgspurven Edith angriber pigen, åbner sig bogstavelig talt som en billedfrise, man kan folde ud, så et enkelt opslag bliver fire sider langt.

”Spurv” er en bog om sorg, misbrug, social og psykisk sårbarhed, hvor en eventyrlig hverdag bliver til foruroligende mareridt. Anna Jacobina Jacobsen sætter fokus på nogle af de problemer, som alt for mange børn desværre må leve med, og bogen rummer mange visuelle metaforer, der ønsker at åbne svære samtaleemner. I ”Spurv” er det den lille pige, der tager det store ansvar på sig – og først, da det hele er ved at ramle sammen, jager faren en gaffel i Edith og steger hende i ovnen.