Rindal – 8 billeder

Citat
”Jeg er Peter Rindal. Det er mig. Ja, det er mig. Jeg står her. Jeg træder i karakter. Nu siger jeg noget. Jeg forstår ikke abstrakte malerier.”

”Rindal – 8 billeder”, s. 15.

Tomas Lagermand Lundme troede i mange år, at han skulle være skuespiller og blev inden sin dimission fra Forfatterskolen uddannet fra både Teaterskolen Centrum og Gøglerskolen. I teaterstykket ”Rindal – 8 billeder” (2015) leger han med identitet og lader skuespillerne Maja, Frank og Jesper spille både sig selv og påtage sig andre roller. Deres dialog er morsom, satirisk og fuldt ud bevidst om, at det her er et teaterstykke – frem for et stykke af virkeligheden: ”MAJA – Jeg kan ikke klare mere. JESPE­­R – Du skal heller ikke klare. Du er skuespiller. Det er instruktøren, der bestemmer over os. Han har sagt, vi skal stå sådan her. Så står vi bare her, fordi vi er blevet placeret sådan. Midt i værket. Jeg siger heller ikke noget med min egen stemme. Det er en, der har skrevet alt det her, jeg siger. Det er dramatikeren. Han hedder Tomas. Han er sød, smuk og stædig.” (s. 7).

51568885

Teaterstykket river det, som man kalder for ’den fjerde væg’, ned. Den fjerde væg er en betegnelse, man bruger om den usynlige kontrakt, der er mellem skuespillere, medvirkende og publikum. Skuespillerne må ikke henvende sig til publikum, men skal blive i det dramatiske univers, og i ”Rindal – 8 billeder” er der dermed indbygget en metabevidsthed om, at alle ved, at det her er noget, de leger.

Stykkets titel refererer til Peter Rindal (1923-2009), der i slutningen af tresserne var en stor kritiker af Statens Kunstfond (oprettet 1964). Han var bl.a. forarget over, at staten skulle støtte kunstnere, der var ”uforståelige og latterlige” (Ole Bak Jakobsen: ”Kunsten skal have en værdig modstander”. Kunsten.nu, 2013-10-11). Lagerforvalteren, der senere kom med i det ultraliberalistiske Fremskridtspartiet, kæmpede for borgernes skattekroner og det, han selv mente var retfærdighed. Undervejs i det eksperimenterende teaterstykke bliver også skuespilleren Jesper til Peter Rindal, scenen omdannes til en børnehave og kantinen på Peter Rindals arbejdsplads, og både Klaus Rifbjerg (1931-2015) og provokunstneren Jørgen Nash (1920-2004) optræder som hånddukker. Tomas Lagermand Lundme blev nomineret til en Reumert som ’Årets dramatiker 2014’ på baggrund af teaterstykket.