Beslægtede forfatterskaber

De senere år har begrebet sorglitteratur fyldt mere og mere i samtidslitteraturen. Mange forfattere kanaliserer deres egen sorg over i kunsten og litteraturen og gestalter på væsensforskellige måder den personlige sorg, så den bliver generel og universel. Den svenske forfatter Carolina Setterwall skriver i ”Vi ses i morgen” (2019) om at vågne en morgen og opdage, at ens mand og far til ens lille barn, er død. Danske Puk Qvortrup har skrevet om en lignende erfaring i ”Ind i en stjerne” (2019). I ”har døden taget noget fra dig så giv det tilbage. Carls bog” (2017) skriver Naja Marie Aidt om at miste sin søn og sit sprog og om, hvordan litteraturen kan sprogliggøre ens sorg, når man selv er blevet tavs. Caroline Albertine Minor viser i flere af novellerne i ”Velsignelser” (2017) på hvor mange forskellige måder, sorg kan vise sig.

Digter Rolf Sparre Johansson inviterer i sin debutdigtsamling ”Søvn” (2015) læseren med ind i faderskabets inderste rum, hvor en baby beslaglægger al ens tid og tankevirksomhed – og ikke mindst ens nattesøvn. I ”Begravelse” (2016) er det sorgen over en død mor, der er intenst påtrængende.

I Thomas Thøfners essay ”Punktum” fra 2009 gennemgår han forløbet omkring sin brors død og ikke mindst optegningen af brorens efterladte rekvisitter. Tingene er ikke nogens, men de er heller ikke ingens: ”Ting, fysiske genstande, ejendele, får en underlig betydning når deres ejer er død. De falder ud af verden og ned i et mellemrum. Tingene er ikke sig selv, men er heller ikke nogens. En mikrobølgeovn, f.eks., er ikke en mikrobølgeovn som kan købes og venter på at nogen tager den i brug, den er heller ikke i brug, den er ikke nogens, og den er heller ikke smidt ud. tingene er løsrevet fra deres funktion. Tingene er uforståelige og banale på samme tid.” (”Punktum”, s. 15-16). Hvor Malmquist viger udenom at sætte ord på sine følelser, forsøger Thøfner at beskrive sine følelser med de rigtige ord, hvilket viser sig sværere end som så.

I et interview med det svenske litteraturmagasin Vi läser nævner Tom Malmquist selv en række sorgskildringer, der har gjort indtryk på ham: ””NOX” af Anne Carson, ”De skæbneløse” af Imre Kertész, ”On Suicide” af Jean Améry, ”Mina onda tankar” (org. ”Mes mauvaises pensées”) af Nina Bouraoui og ”Myten om Sisyfos” af Albert Camus.” (Ika Johannesson: Efter katastrofen. Vi läser 4, 2014).