Cyberworld

Cyberworld, pludselige tidsspring og til tider ekstrem voldelig adfærd; Sally Altschulers personer er ikke helt almindelige og deres oplevelser er ikke for hvem som helst.

Fascinationen af Cyberworld og computerspil kommer klarest til udtryk i romanen Psykocyber, hvor spillet mellem virkelighed og spil udviskes fuldstændigt, da hovedpersonen Virtus (Virtual reality..) transformeres til en ladning data, der frit kan bevæge sig i cyberspace.

Imidlertid bærer Sally Altschulers andre romaner også præg af den tankegang og den stil, man finder i mødet med Cyberworld og personerne handler tit som medspillere i et computerspil, selvom romanerne på overfladen handler om noget helt andet.

Computerspil som indgangen til en fantasiverden og spillenes overtagelse af menneskets personlighed er således et af Sally Altschulers vigtigste romantemaer.

Hovedpersonerne mister kontrollen over deres eget liv og bliver indfanget i konflikter, de egentlig ikke har noget at gøre med - eller måske har de alligevel: I Manilagaleonen er personerne flettet sammen på tværs af tid og deler et skæbnefællesskab, der er fastlagt på forhånd.

Ligeledes i Psykocyber og Den anden kind mærker man en afmagt og skæbnebestemmelse hos hovedpersonerne, der kan virke nedtrykkende, men som også appellerer stærkt til fantasien og drømmene.

Personerne handler som aktører i Cyberworld, selvom handlingen måske på overfladen bare er henlagt til en anden tid, og den vold, der afslutter både Den anden kind og og Psykocyber kommer som en naturlig forlængelse af hovedpersonernes tab af kontrol over deres egne handlinger. Hos Sally Altschuler er Cyberworld næsten ligeså virkelig som virkeligheden.