Excentriske noveller

Citat
”Han var fuld af Historier om Hotelpragt med favnhøie Speile og Trapper af det pureste Marmor og Portierer af Silke. Og fornemme Navne og Vine, hvis Pris Franz aldrig havde anet, og lange table d'hôte Rækker langs blomstersmykkede Borde ...
Franz slugte hver Beskrivelse.”
”Franz Pander” i ”Excentriske Noveller”, s. 8.

Forfatterskabet, der fortrinsvis blev til i udlandet, følger to spor. Det ene skildrer sære excentrikere i storbyen, som i ”Haabløse Slægter” (1880), ”Fædra” (1883), ”Excentriske Noveller” (1885), ”Stuk” (1887) og føljetonromanen ”Les quatre Diables” (1890) og det andet stille eksistenser i provinsen, som i ”Tunge Melodier”, ”Stille Eksistenser” (1886), ”Tine” (1889), ”Under Aaget” (1890) og ”Ludvigsbakke” (1896). Hvor de første må eksponere sig selv for at overleve, er de sidste ved at blive kvalt i traditionernes spændetrøje.
I ”Excentriske Noveller” (1885) sætter Bang tre moderne storbystyper stævne: violinvirtuosen, artisten og tjeneren. Fælles for dem er, at de lever af og for deres publikum, men uden selv at leve. De er underlagt markedets vilkår: deres kunst er en vare, de hele tiden skal afsætte.
Mens de kunstnerisk realiserer deres særlige talent, dør de af en indre sult. Det gælder i særdeleshed tjeneren Franz Pander i novellen af samme titel. Han er betaget af det mondæne liv, han nok kan iagttage, men ikke leve. Efterhånden færdes han i en overspændt rus af lyst, hvor han indsnuser damernes parfumer, spejler sig i interiøret og trøstespiser af retterne. Franz er latent homoseksuel, men kommer aldrig til erkendelse af siterkender aldrig sit begærs egentlige mål. I frustration hænger han sig en nat i hotellets prismekrone efter et mislykket besøg hos en prostitueret.