Serien om Thea og de andre fra hendes klasse på Rosenmarkskolen

Citat
”din barnerøv. bliv dog voksen.
Fandens! Mussi har igen skrevet på virtu.dk. Det er femte gang på en uge. Thea bider sig i læben og sletter hurtigt beskeden. Hun vil ikke tage sig af det. Sadboy har heldigvis også skrevet.
Sadboy: Hej Tigi. r du på chat i dag ca. kl. 4?”
”Thea og chatten”, s. 2.

Trine Bundsgaards serie om en klasse på Rosenmarkskolen blev skudt i gang med bogen ”Thea og chatten” i 2009. Samme år udkom ”Mike og talenterne”, og siden er der kommet yderligere tre bind i serien, så den indtil videre tæller fem bind. Første bind handler om Thea, andet bind om Mike, der går i Theas klasse, og de andre bøger har andre klassekammerater i hovedrollen. Det er ikke præciseret i bøgerne, hvilket klassetrin børnene er på, men seriens sprog og problematikker tyder på, at det er 5. eller 6. klasse.

Seriens første bind er en tredjepersonsfortælling, der handler om pigen Thea. Bogen begynder med en led besked på Theas profil. I al hemmelighed har hun oprettet en profil på virtu.dk, og her chatter hun med ”Sadboy”, men hun modtager også onde beskeder fra en hemmelig person, der skriver under med navnet Mussi. Mobningen intensiveres gennem bogen, og Thea lukker sig mere og mere inde i sig selv. Til en klassefest kulminerer mobningen, og Thea tvinges til at dele sin hemmelighed.

27632750

Bogen er som seriens andre bind båret af dialog og skrevet i et lettilgængeligt sprog med mange korte sætninger. Både hovedperson og konflikt skrives frem i interaktionen mellem Thea og de andre børn, og det træk går igen i seriens andre bøger, der også er tredjepersonsfortællinger.

Klasseværelset som ramme fungerer serielt godt. Bundsgaard sætter fokus på en gruppe – klassen – der udgør seriens overordnede ramme, altså den store historie, og samtidig skriver hun interessante hovedkarakterer frem, der udvikler sig igennem hvert binds fortælling. Desuden appellerer klasseværelset til børn, fordi rummet er så genkendeligt, og dét sammen med de interessante karakterer giver rig mulighed for identifikation.

Serien handler generelt om relevante og genkendelige problematikker fra børns hverdag. Således tager serien tematisk fat i mobning, skilsmisse, familie, kærlighed, venskaber, fremmedfjendskhed, alkoholproblematikker og kriminalitet, og hvert bind har sin hovedtematik. Det gør serien om Thea og de andre fra hendes klasse til et oplagt valg i folkeskolen, så litteraturen kan blive udgangspunkt for samtaler om emner, der berører elevernes dagligdag.