Beslægtede forfatterskaber

I et interview nævner Doerr selv de amerikanske forfattere Anne Carson og Cormac McCarthy som inspirationskilder. Lidt mere tøvende tilføjer han den tyske forfatter W.G. Sebald, men siger så, at han slet ikke er sikker på, de appellerer til de samme læsere. (Michelle Dean: ’Anthony Doerr: I grew up, where to call yourself a writer would be pretentious’. The Guardian, 2015-04-22).

Anne Carson, der er en nulevende canadisk digter og oldtidsprofessor, er for så vidt en overraskende inspirationskilde, da de to forfatteres praksisser umiddelbart ligger langt fra hinanden. Carson skriver mere formeksperimenterende end Doerr, og ved første øjekast er der ikke meget, der forbinder hendes lyrik med Doerrs mere traditionelle karakter- og plotbårne prosa. Når Doerr alligevel føler et slægtskab med hende, må det være igennem det, som flere anmeldere også bemærker ved hans prosa: dens lyriske udtryk med korte sætninger og gentagende mønstre samt hans optagethed af det musikalske ved sproget.

Tematisk slægter han i langt højere grad Cormac McCarthy på. McCarthy er en ligeledes nulevende, amerikansk forfatter, og ligesom Doerr har han vundet Pulitzer-prisen. Han skriver stilistisk bevidste westerns, bl.a. ”No Country for Old Men”, der i 2007 blev filmatiseret. Magt og vold spiller en stor rolle i forfatterskabet, og i den forstand er det let at se arven fra McCarthy i Doerrs værk. Dog er McCarthy noget mere hårdkogt, både i sine voldsbeskrivelser og i det bagvedliggende menneskesyn.

Som nævnt indskriver Doerr sig i en tradition for krigsfortællinger, der vinkler det svære politiske stof ud fra enkeltpersoner og på den måde lader karaktererne agere spejl eller prisme for det samfund, de er del af. Et meget berømt værk, der også gør det, er tyske Nobelpristager Günter Grass’ indflydelsesrige roman ”Blechtrommel” (”Bliktrommen”) fra 1959. Her belyser han nazismen og Tysklands udvikling i krigsårene gennem den gnomagtige Oscar Matzeraths skæve opvækst. Grass’ bog er dog, i sammenligning med Doerrs, et meget mere kompliceret værk, fortælleteknisk såvel som tematisk.