Reportage fra idrættens verden; Katedralen i München

Enquist glimrer især ved den journalistiske form som i fx Katedralen i München (1972), der er baseret på hans beretninger hjem til en svensk avis om det politiske og blodige drama, der satte en stopper for OL i 1972.

Reportagerne afslører på samme tid en stor hengivenhed for den rene sportslige præstation og en afstandtagen fra spillet omkring legene, hvor politiske og ikke mindst kapitalistiske interesser bruger verdens opmærksomhed til at pleje egne interesser: Man bygger en gigantisk, perfekt teaterscene, som hele verden beundrer. Man placerer den i München. Man lader hele verden slå sig ned på første parket. Man oplyser scenen, retter tv-kameraerne mod den, anbringer verdenspressen på tribunen. Man annoncerer et spil, som udelukkende skal handle om idræt. I de to uger, det hele står på, har virkeligheden holdt sig borte. Man tager fejl. Dette teater og denne scene er alt for godt oplyst, denne opmærksomhed alt for intensiv og tillokkende. Når det er hele verden, der kigger på denne scene, er der mange, der gerne vil op på den, mange beslutsomme, iskolde aktører med helt andre hensigter. (Katedralen i München).

Enquist har ligeledes skrevet om VM i fodbold i Mexico ´86 i novellen af samme titel. Den er oversat til dansk af den danske fodboldengel Hans-Jørgen Nielsen.