Beslægtede forfatterskaber

Monika Fagerholm understreger, at det er af stor betydning for hende, at hun skriver på et minoritetssprog i sit hjemland. Ser man på, hvad der karakteriserer andre samtidige finlandssvenske forfattere, tegner der sig et mønster, og Monika Fagerholm falder fint ind i det: ”Episk bredde, psykologisk intensitet og fyldig persontegning, et righoldigt stof integreret i en overbevisende handling, formbevidsthed, metafiktiv refleksion, evnen til at skabe et suggestivt, fiktivt univers – alle disse romantekniske grunddyder er i rigt mål repræsenteret i den finlandssvenske prosas nye opblomstringstid, som oven i købet kvantitativt domineres af kvindelige forfattere.” Sådan opsummerer Pia Ingström fællestrækkene for 1980’er og 90’er generationen af finsk/svenske forfattere. (Pia Ingström og Ann-Christine Snickars: At holde sig savnet fra livet. Nordisk kvindelitteraturhistorie på nettet, 2012).

Sin forkærlighed for fragmenterede, psykologiske portrætter af stærke, myteomspundne kvinder deler Monika Fagerholm imidlertid med flere svenske forfatterinder.

Mara Lee skriver om usædvanlige kvinder fra konkurrenceprægede miljøer. I romanen ”Salome” følger vi Elsa Mo, en selvsikker primaballerina på cirka samme alder som Fagerholms Diva. Magtkampe og seksualitet er centrale emner i romanen, hvor beskrivelser af krop, psyke og forestillinger væves sammen til en kaotisk koreografi.

Sara Stridsberg skriver skønlitteratur om virkelighedens stærke kvinder. Debutromanen ”Happy Sally” handler som Sally Bauer, der svømmede over den engelske kanal i 1939, og ”Drømmefakultetet” handler om Valerie Solanas, feminist, forfatter og kvinden der skød Andy Warhol. ”Drømmefakultetet” fik Nordisk Råds Litteraturpris i 2007.

Kerstin Ekman startede med at skrive kriminalromaner. Siden udviklede forfatterskabet sig i retningen af realistiske, samfundskritiske romaner med rødder i såvel biblens fortællinger som nordisk mytologi, men Ekman har ikke sluppet kriminalstoffet. I stedet har hun videreudviklet det og, lige som Fagerholm, sprængt rammerne for, hvad kriminalromanen kan. Eksempler på det kan læses i romanerne ”Hændelser ved vand” og ”Mordets praksis”.  

Inspirationen fra filmskaber og forfatter David Lynch slår kraftigt igennem i det todelte romanprojekt ”Enden på glitterscenen”. Historien om mordet på den amerikanske pige og det opklaringsarbejde, der med tiden kommer til at inddrage hele Egnen, hvor alle har hver deres version af historien, bringer mindelser om Lynch’ tv-serie ”Twin Peaks”. Kulissen, de sumpede, vildtvoksende finske skove, er heller ikke langt fra de dunkle canadiske skove ved Twin Peaks. ”Glitterscenen” indledes med et Lynch-citat fra bogen ”Lynch om Lynch”.