På kanten af evigheden

Citat
”Det regnede den mandag i 1961, da Rebecca Hoffmann blev kaldt til samtale med det hemmelige politi. Den begyndte som en almindelig morgen. Hendes mand kørte hende på arbejde i sin brune Trabant 500. Der var stadig huller i de smukke gamle husrækker i Berlin Mitte efter krigens bombardementer, bortset fra de steder hvor nye betonbygninger var skudt op …”
”På kanten af evigheden”, s. 15.

I 2014 udgav Ken Follett ”Edge of Eternity” (”På kanten af Evigheden”, 2014), der er tredje bind i Century-trilogien og foregår i perioden 1961 til 1989, hvor Berlin-muren bygges op og rives ned igen. Man følger fem familier – en tysk, to engelske, en russisk og en amerikansk – under Den Kolde Krig. I tredje bind af trilogien er det børnebørnene, der er i centrum.

Den østtyske lærer Rebecca Hoffman opdager, at hun er blevet overvåget af Stasi i årevis og forsøger at flygte fra Østberlin, hvilket er en handling, som får konsekvenser for hendes familie i generationer. Hendes bror Walli drømmer om en musikkarriere i Storbritannien, mens briten Dave udlever drømmen som musiker, og dermed får Ken Follett flettet rock ’n’ roll-revolutionen og Beatles ind i romanen.

51257154

George er et resultat af sin fars utroskab. Han er uddannet jurist med flotte karakterer og kæmper for de sortes rettigheder i USA. Som læser følger man med, når ”The Freedom Riders” tager rundt i sydstaterne og demonstrerer mod raceadskillelse. Via George kommer man også tæt på Robert Kennedy og Martin Luther King.

Russiske Dimka er assistent for Khrusjtjov, og hans tvillingesøster Tanja er journalist. Cuba-krisen fylder en del i romanen sammen med Sovjets invasion af Tjekkoslovakiet og Watergate-skandalen, Mikhail Gorbatjov og glasnost – og til sidst murens fald i Berlin.

I Century-trilogien er det overordnede tema frihed. Friheden er ikke noget, som bare kan tages for givet, den skal hele tiden erobres og fastholdes. Karaktererne er passionerede, hvad enten de kæmper for frihed, kærlighed, berømmelse eller for at tjene deres land. Karaktererne er placeret i nærheden af de store begivenheder og oplever dem på tætteste hold, og karaktererne spiller også en rolle i de historiske begivenheder.

Romanen er som i de foregående to bind fortalt i tredje person, synsvinklen er hos børnebørnene, og deres liv beskrives lige så intenst og dramatisk som deres forældres og bedsteforældres i ”Giganternes fald” og ”Verdens vinter”.