Gennem dine øjne

Citat
”Jeg mærkede hendes angst som var det min egen. Det var påfaldende hvor meget denne bevidsthedsnærhed mindede om berøring. Om kroppenes nærhed. Forlænget ind i følelses- og bevidsthedsrummet.”

”Gennem dine øjne”, s. 230.

Peter Høegs roman fra 2018 har titlen ”Gennem dine øjne” og handler bl.a. om erindring, mødet mellem mennesker og om menneskets bevidsthed, som ifølge en af romanens figurer er et af vor tids mest uudforskede områder: ”Vi har kort over grundstofferne, meteorologien, de organiske forbindelser, kort over fjerne galakser. Men indersiden af os selv, af kroppen, sindet og bevidstheden, er klodens uudforskede landskab. Verdenskortets hvide pletter” (s. 52-53). I Høegs roman har børn, der har knyttet et nært bånd til hinanden, en særlig adgang til en virkelighed hinsides tid og rum og til en kollektiv bevidsthed.

Romanens hovedperson med navnet Peter Høeg opsøger efter barndomsvennen Simons selvmordsforsøg en klinik med eksperimentel forskning i menneskets bevidsthed og menneskers dybe møder med hinanden i håbet om at kunne hjælpe sin depressive ven. Klinikken, som har udviklet en epokegørende form for hjerneskanning, ledes af kvinden Lisa, som viser sig også at være en barndomsven.

54596294

Efter et traumatisk trafikuheld har hun mistet erindringen om sin tidlige barndom, men gennem sine møder med Peter og deres udforskning af den rejse ind i andres bevidstheder, de allerede var begyndt på som børn, begynder Lisa igen at kunne huske tiden før ulykken. Det viser sig dog, at der er tale om en risikabel udforskning af, hvad der sker, hvis man bevæger sig dybt ind andre menneskers bevidsthed. Ligesom man kender det fra andre Høeg-romaner, er det en bog, som er narrativt fremadskridende og bygget op omkring et spændingsplot. Tematisk er omdrejningspunktet menneskets indre liv og vores evne til at nå hinanden. Ny teknologi gør det i bogen muligt at nærme sig en virkelighed, som dog ligeså meget er en metafysisk størrelse. Det er desuden muligt at læse romanen som en metafortælling om forfatterens evne til i sine historier at rejse ind og ud af forskellige bevidstheder, hæve sig op over rumlige begrænsninger og bevæge sig frit mellem fortid, nutid og fremtid i sine fortællinger.