Spøgelser, hekse og skeletter

Hvad er værst? Blodpølse og stuvet hvidkål eller et spøgelse, der hæver et gammelt sværd over hovedet af din bedste ven? Og hvad nu, hvis man er sikker på, at ens bedste ven er forelsket i en smuk vampyr? Hvordan redder man ham fra hendes dødelige bid? Hvad stiller man op med et skelet og en skat under en borgruin? Hvad er virkelighed og hvad er spøgeri? Virkeligheden kan være lige så fyldt med drama som spøgelsesverdenen, og det er den i serien om Jønne og Harry, to venner der oplever overnaturlige ting. Der er 6 bøger om Jønne og Harry i Gyldendals Dingo-serie. De kan læses fra 10 år.

Sara og Jon er ofte sammen med deres fætter Peter, der er 10 år, og ældre end dem. Han fortæller uhyggelige historier. Men nogle gange bliver virkeligheden lige så uhyggelig som Peters historier. Det er bestemt ikke sjovt at vågne op og se Peter gå i søvne efter at have hørt en historie om en afhugget, grøn hånd. Der er en brun heks, en grøn hånd, en blå dame og et rødt blod. Det er gys i farver. Der er 5 bøger i denne Dingo-serie, Den grønne hånd, og de kan læses fra 8 år.

I grænselandet mellem virkelighed og drøm findes der i Forums mini Zoom mysterieserie 4 bøger om en hvid pige, ufoer, en heks og en vampyr. Helt så uhyggelige som disse væsner er bøgerne dog ikke. De kan læses fra 8-årsalderen.

Bliver man bedre eller dårligere til basketball eller fodbold hvis man finder en kæreste eller får en plejebror. Det kan man læse om i Søren Score-Kaj og Der er mål. Disse bøger kommer også fra Dingo-serien.

Jim Højberg har været i Afrika. Det har inspireret ham til nogle bøger. I Dingo-serien kan man læse Blandt løver og masaier. Per skal besøge moster Ida, onkel Lars og fætter Nick i Kenya. Men mødet med Afrikas mennesker og vilde dyr bliver nogle gange lidt for dramatisk, både i virkeligheden og i Pers drømme.

Kampen for et frit land handler om den 14-årige dreng Tamudas liv. Han bliver draget ind i Guinea-Bissaus selvstændighedskamp mod kolonimagten Portugal i begyndelsen af 1970’erne. Bogen findes i grænselandet mellem fiktion og sagprosa, idet den er bygget på Jim Højbergs samtaler med Tamuda. Bogen er illustreret med fotografier af den svenske fotograf Jean Hermanson, som opholdt sig hos partisanerne, mens kampene stod på i 1971. Det er en spændende fortælling i en næsten glemt genre: de solidariske u-landsbøger, af hvilke 1970’erne bød på ikke så få.