RUD

Citat
”Jeg ved ikke, om der hænger organisk materiale mellem billederne; afgnavede kyllingelår måske, Maltes hår, negle og hud. Om edderkopperne, der har særlige gunstige betingelser i annekset, gemmer sig i lagene af papir. Man kan ikke skelne dem fra knasterne i træet under papiret. Jeg ved ikke, hvad Malte har gang i (…).”
”RUD”, s. 60.

”RUD” (2017) er en psykologisk thriller om Kaisa, en fraskilt kvindelig jeg-fortæller, der er taget i sommerhus i Asserbo med sine to børn, Mira på 11 år og Malte på 14 år. Det er sidste feriedag, før børnene bliver hentet af deres far, og på vej hjem fra stranden forsvinder Malte på sin cykel. Om aftenen gør Kaisa et foruroligende fund i annekset, hvor Malte har lavet en kollage af landkort, tekster og efterladenskaber fra naturen og Maltes egen krop, og han har tegnet tuschstreger, som udgør en gåde, der skal løses. Den ildevarslende stemning forstærkes, da Kaisas eksmand Simon, som er læge, ankommer dagen efter. Det står hurtigt klart, at Kaisas begær efter mænd og Simons sygelige jalousi har givet anledning til en del vold i ægteskabet. Kaisa har på grund af psykisk ustabilitet, selvdestruktiv adfærd og flere indlæggelser på psykiatriske afdelinger mistet forældremyndigheden over sine børn.

53052932

Et centralt tema i romanen er de filosofiske overvejelser om legens karakter, og der citeres fra Pär Lagerkvists roman ”Dværgen” (2000), som handler om ondskab og leg. Familien har ofte leget en leg, hvor de skulle gætte, om historier var sande eller falske, og romanen spiller på, hvornår leg er sjov eller alvor. Eksempelvis skriver Malte på et tidspunkt en sms til sin mor med spørgsmålet: ”Må man slå ihjel i leg?”

Forfatteren er desuden inspireret af Deleuzes og Guattaris ”Tusind plateauer – kapitalisme og skizofreni” (2005), som handler om at følge linjer og flugtveje i stedet for at lede efter en årsag eller kerne i tingene. Maltes kollage og fejlstavningen 'Rud', hvor der burde have stået 'Rod', er inspireret af hans afdøde mormors filosofibøger og viser, hvordan de mange linjer, forgreninger, rodnet og forskydninger løber gennem menneskekroppen og naturen.
Hustruvold er et andet vigtigt tema i romanen, og det komplicerede og destruktive magtspil mellem Kaisa og Simon påvirker også børnene og deres opfattelse af forældrene. Kamilla Hega Holst er yderst bevidst om sproget som magtmiddel, og i "RUD" skriver hun – ligesom i den foregående roman ”På træk” – råt og direkte om grænseløst begær og vold i nære relationer.

SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "RUD"