Den strandede mand

Citat
”Når hun havde fortalt, at klaveret aldrig kom op igen, rystede hun på hovedet, løftede øjenbrynene og smilede mærkeligt til mig.”
”Klaveret” i ”Den strandede mand”, s. 18.

Louis Jensens ”Den strandede mand – tolv fortællinger om havet og hjertet” (2000) består af tolv noveller. Noveller der er forunderlige og urealistiske, men som på samme tid er uhyre tæt på virkeligheden, og som efterlader læseren med spørgsmålet ”Er det virkeligheden der er gal eller er galskaben virkelig?” (Eiler Jensen: Louis Jensen – Et forfatterskabsportræt. 2006).

23151685

I titelnovellen ”Den strandede mand” finder hovedpersonen en gigantisk mandekrop liggende på stranden. Drengen er meget fascineret af den gigantiske krop, især af mandens tissemand, der er af guld. Drengen går ind af munden og ind i kroppen på manden, og her opdager han, at den strandede mand har et billede af drengen selv hængende på væggen i hjertekammeret. Drengen holder den strandede mand hemmelig for sin mor og far og begynder at flytte sit legetøj ind i mandekroppen, hvor han ordner det pænt. Drengens handlinger kan ses som en udviklingsproces, han er ved at blive voksen. Da drengen vil donere sit bedste legetøj, frimærkerne og indianerdolken, er manden væk. Der er kun et stort aftryk tilbage. Manden er blevet til bogstaver i skyerne på himlen, med andre ord er han blevet til drengens fortælling. Fortællingen er en tur ind i kroppens univers, hvor drifterne glimter, men hjertet er det sted, hvor man kan føle sig hjemme. Det er i hjertet, drengen finder sig selv.

Fælles for novellerne er, at det typisk er mødet mellem det realistiske og det magiske, der afføder en reaktion hos en af novellepersonerne. Det gør sig blandt andet gældende i novellen ”Klaveret”, hvor en dreng dykker ned på bunden af havnen for at finde det magiske klaver, som hans bedstemor har fortalt ham ligger dernede. Det lykkedes ham dog ikke at finde det. Men da drengens kæreste Kvitte dykker ned, ser hun klaveret, og hun kan tilmed få det til at spille. Kvitte bliver ved med at dykke ned til klaveret, og til sidst vil hun ikke op igen. Kvitte repræsenterer det umiddelbare, følelserne og fantasien, mens drengen holder fast i et vis rationale. Man kan se Kvitte og drengen som to sider af samme person. Kvitte er underbevidstheden, hvad drengen ønsker at være, mens han selv repræsenterer fornuften.