Genrer og tematikker

Tom Kristensens forfatterskab tager sin begyndelse kort efter 1. Verdenskrigs afslutning, og efterkrigstidens desillusion sætter sit præg på forfatterskabet. Det grundlæggende værdisammenbrud, man befandt sig i i 1920’erne, åbnede op for nye tanker og forståelsesmodeller, og det var i dette limbo, Kristensen foldede sine værker ud. Mellemkrigstidens uro og vaklen giver sig til kende både i en udlængsel og rejseiver samt i en søgen efter svar i religion, kunst og alkohol.

Den europæiske ekspressionisme kom til Danmark efter krigen, og Tom Kristensen benyttede et ekspressionistisk formsprog i både digte og romaner. Voldsomme farver, klange og løsrevne billeder bruges til at udtrykke individets følelser, og både det grimme og det pæne, luderen og madonnaen portrætteres.

I noveller, digte og romaner har Kristensen fokus på storbyen og dens lyde, musik, tempo og søvnløshed. Storbyens sanselige eksplosion af muligheder døgnet rundt ligger både som bund i ”Hærværk”, hvor København buldrer af liv og lyst, og i f.eks. ”Nat i Berlin 1921”, hvor fragmenterede billede af kvinder, nat, by og heste fylder hovedet hos det måske drømmende jeg. I rejseessays og noveller er det bl.a. Barcelona, Tokyo og London, der imponerer fortælleren med fremmed kultur og levevis.

Gennem sit lange forfatterskab har Tom Kristensen udtrykt sig skønlitterært i både digte, noveller og romaner og fagligt i anmeldelser, artikler og essays.