Sikker sans for markedsføring

Selv har Camilla Läckberg aldrig lagt skjul på, at hun i høj grad betragter det at være forfatter som business . Her trækker hun på sin baggrund som civiløkonom med flair for tal, PR og markedsføring, og hendes forfatterskab er da også uden tvivl det mest gennemført professionelt brandede i Sverige – ja, måske i hele Norden. Camilla Läckberg promoverer sig selv som en blanding af superstjerne og ”hende, der kunne være din bedste veninde” – på én gang vildt glamourøs og meget nede på jorden. Markedsføringen foregår på kæmpe billboards i gadebilledet, reklamer i tv og en i det hele taget meget udadvendt stil, hvor interviews og møder med læserne spiller en stor rolle.

Mest eksemplarisk for Läckbergs markedsføringsstrategi er dog hendes visuelt meget lækre hjemmeside, www.camillalackberg.com. Her optræder Läckberg stylet som sexet diva à la 1950’er-filmstjerne, og de smukke billeder fra Fjällbacka mikser stilbevidst den ultimative drøm om det perfekte, idylliske Sverige med romanernes dystre, semi-gotiske fremstilling af lillebyen. Man kan desuden sende elektroniske postkort fra siden med æstetiserede motiver af mordscener holdt i tjekkede retrofarver. Parallelt med det meget iscenesatte og ”kultagtige” billede af forfatterinden og hendes værk, fremstiller hjemmesiden imidlertid også Camilla Läckberg som en helt almindelig svensk mor til to, der går op i opdragelse, sund mad, motion og weekendhygge med veninder og familie. Hun blogger flere gange om ugen på siden, og indholdet er typisk noget så ordinært som to-do-lister for ugen, tips om gode køb på nettet, spørgsmål til andre bloggere om, hvor hun skal bo, spise og shoppe på den næste tur til New York osv. Desuden kan man se private snapshots af børnene Wille og Meja, bryllupper i vennekredsen og familiefrokoster på terrassen. Bloggen afføder ofte rigtig mange kommentarer, og det er tydeligt, at Camilla Läckberg har en stor skare af fans, der udbeder sig alt fra gode råd om vægttab til detaljer fra den kommende roman. Som et sjovt – og meget sigende – indslag på hjemmesiden har Camilla Läckberg desuden forfattet en ”sådan skriver du en krimi”-guide, og budskabet er ikke til at tage fejl af, det at skrive krimier er ingen kunst, det er et håndværk og det kan læres, nøjagtig ligesom Camilla Läckberg lærte at skrive krimier på et kursus.

Camilla Läckbergs personlige hjemmeside er et godt eksempel på, hvordan forfatteren – i hvert fald på overfladen – styrer uden om de gængse kanaler for markedsføring, nemlig medierne og forlaget, og i stedet promoverer sig som en selvstændig aktør. Det er ikke ensbetydende med, at Camilla Läckberg ikke bruger disse medier og sine forlag, det gør hun i allerhøjeste grad, men først og fremmest er det hende , der markedsfører sig selv. Läckberg signalerer, at hun gerne vil i direkte kontakt og dialog med sine læsere, og hun lægger ikke skjul på, at den vare, læserne får, hvis de køber hendes bøger, er mere end blot en krimioplevelse. Med i købet får de en intimitet med forfatteren og adgang til en indforstået ”hype” omkring ”kultstedet” Fjällbacka, der oven i købet kan besøges i virkelighedens verden og som hjemmesiden indirekte fungerer som turistreklame for. En krimi af Camilla Läckberg er således mere end bare en krimi, den er et brand , et totalkoncept, hvor læseoplevelsen ikke står alene, men er forbundet med noget ekstra. Hermed udstikker Läckberg helt nye retningslinjer for markedsføring af litteratur overhovedet. Retningslinjer, som formentlig vil tegne tendensen indenfor bogbranchen i mange år fremover.