1963-udgivelserne

Citat
”Ordet tro er beslægtet med ord som tryg og trøst. Ordet kunst er dannet af at kunne; det vækker (…) forestillingen om et tomrum der skal udfyldes, om en udfordring og en evne der skyder frem af det uvisse.”
”De tomme sokler”, s. 6.
I 1963 udgav Ivan Malinowski tre bøger: ”De tomme sokler”, ”Åbne digte” og ”Romerske bassiner”. Bøgerne er genremæssigt meget forskellige, men udgangspunktet er fælles: Kunsten skal kunne tale for sig selv.

”Åbne digte” består af 24 af Malinowskis mere lettilgængelige og prosaiske digte. Som titlen signalerer, er digtene for alle, og de kan tolkes frit. De repræsenterer ikke endegyldige løsninger eller definitive svar, men sigter mod at skabe refleksion og undren. Gentagelser og opremsninger giver digtene rytme. Der er f.eks. både et ”Åbent digt til Franco”, et ”Åbent digt til Hvorherre” og et til kulturministeren. Disse er sarkastiske portrætter og kommenterer på forfejlede gerninger. Andre digte er ironiske imitationer af annoncer, stillingsopslag eller tegneserier.

”Romerske bassiner” er surreelle sprogcollager, der ved konsekvent at forvrænge digtformen peger på den moderne verdens manglende sammenhæng og absurditet. Samlingens første del ”Katalog” indeholder 11 kvadratiske tekster, der opremser ord, citater og udsagn i en kaotisk, rytmisk strøm. Associationer, allitterationer og ironi fungerer som digtenes generator, eksempelvis: ”Flydende fløjlsgrød, kravlende camembert og ublufærdig blævrende blodbuddinger – alt for mennesket!” Ideen er at udstille og afsløre det meningsløse og klichéfyldte i det moderne menneskets sprogbrug. Men hvor ”Åbne digte” signalerer en opfordring til at handle og ændre på det meningsløse, udtrykker ”Romerske bassiner” intet håb om forandring og forbedring.

”De tomme sokler” indeholder mange forskellige typer tekster, bl.a. essays, revyviser, debatindlæg, digte og dialoger. I titelessayet fremlægger Malinowski sit syn på ideologi, religion og kunst. Ifølge ham, er det, der driver en kunstner, fortvivlelsen over universets tomhed. At skabe kunst kræver frihed, usikkerhed og erfaring. Malinowski forholder sig skeptisk til alle ideologier og værdier, hvorfor han anser nihilisme som den eneste anstændige holdning.