Genrer og tematikker

”Sommerbarn” er en socialrealistisk fortælling om at være barn på landet i 1960’ernes Østjylland. Men hvor landlivet oftest skildres idyllisk, beskriver Kirsten Myers i stedet dets grusomhed.

Romanen behandler klassesamfundet og dets hierarkier. Annes far ejer en proprietærgård, og derfor hører familien til blandt de velhavende på egnen. Familiens økonomiske status påvirker Annes opfattelse af virkeligheden omkring sig. Hun udvælger sine klassekammerater ud fra deres forældres status, og det giver anledning til problemer. For det er ikke altid de børn, der har de mest velhavende forældre, der er de sødeste. Og selvom Anne betragter det som en selvfølge, at de børn, hvis forældre er mindre velhavende end hendes egne, gerne vil lege med hende, er det heller ikke altid tilfældet. For mens Anne stadig bærer rundt på de fine fornemmelser, hendes mor har givet hende med hjemmefra, så overhaler familiens sociale problemer deres økonomiske status. Det har indflydelse på den måde, hvorpå de andre børn, deres forældre og lærerne på skolen betragter Anne.

Hovedtemaerne i fortællingen er familievold og omsorgssvigt. Broderen Troels har overtaget forældrenes drukvaner, og når han har drukket, så tager ondskaben til. Anne kan se det i hans øjne, der bliver sorte af had. Troels ødelægger alt, som Anne har kært. Han klipper håret af hendes Barbiedukker og dræber de dyr, som hun har kastet sin kærlighed på. Derudover forgriber han sig på hende, både ved at fortælle hende at hun intet er værd, men også ved at sparke og slå hende, når muligheden byder sig. Anne prøver at bortforklare broderens overgreb med, at han ikke er sig selv, når han gør det. Hun vil gerne fortælle det hele til sin mor, men de gange hun har forsøgt, får hun at vide, at det er hendes egen skyld. Et svar, Anne ender med selv at tro på.

Annes alder og skrøbelighed bekræftes af den sproglige bearbejdning af hendes oplevelser. At romanen er en 3. persons fortælling oplevet fra Annes perspektiv synes også at bekræfte den lille piges fremmedgjorthed og mindreværd. Bogen består af otte kapitler, der alle indledes med et citat fra danske sange, hvor idyllen står i kontrast til den grusomhed, der finder sted i handlingsforløbet.