Afslutning

Det er velkendt, at Tord Nygren er hurtig, når han tegner. Men hvor hurtigt det end går, så er Tord Nygren til syvende og sidst en kompromisløs perfektionist, der ikke helmer, før han har opnået det billedudtryk, han har sat sig for. Det vil sige, at det ikke er nok, at det går op indholds- og formmæssigt. Det skal også have henvendelsen til barnet og helst også en henvendelse til den voksne med.

Som den klassiske lærde tegner, Tord Nygren er, tager han sit børnepublikum alvorligt, ligegyldigt hvilken genre, han udfolder sig indenfor. Det ligger ham på sinde at viderebringe en kulturarv, den være sig svensk, nordisk eller europæisk, historisk eller kunsthistorisk funderet. Hans billeder har ofte en ekstra dimension, der går ud over det fortællende. Måske kan den ikke umiddelbart aflæses af barnet selv, men kan blive den uopklarede gåde, som barnet senere i livet kan vende tilbage til – hvis der ikke er en voksen for hånden til at forklare.

Tord Nygrens præcision er legendarisk, men denne virkelighedsgengivelse er kun en side af hans billedverden. Hemmeligheden her ligger først og sidst i den poesi, han tegner med ind i billederne. Tord Nygren tegner med en stor omhyggelighed og en kærlig sans for detaljen. Med i billederne er også hans ro og varme, hans nærvær og fine iagttagelsesevne. Man mærker, at han har sig selv med hele tiden, og at det betyder noget for ham at tegne smukke og rigtige billeder.

Hans billeder får deres særlige værdi og liv ved at forbinde hverdagen med fantasien og eventyret og ved at udforske rummet derimellem med nærvær og indlevelse, blidhed og styrke og først og sidst ved at rumme en stor skønhed.

Selv siger Tord Nygren: ”Vist er jeg hurtig og vist går det let for mig….men uden en grundlæggende kunstnerisk drivkraft kan man ikke fungere som illustrator på professionelt niveau.”