Astma 5

Citat
”SØS: Hold dig væk –
FIDUSEN: – – – Ååååh lad os nu bare se det lille bryst – – – så siger jeg ikke hvem faderen er – – – bare sådan et eneste lille bryst – hvor du så end har det – – sådan et lille organ”
”Astma 5” i ”14 spil for løst publikum”, s. 258.

Skuespillet ”Astma 5” skrev Jess Ørnsbo allerede i 1969, men det blev først opført på Odense Teater i 1995. Det har undertitlen en folkekomedie, men stykket er rettere en antikomedie, hvis komik består af et galgenhumoristisk portræt af et Under-Danmark i forfald. Besættelsestiden har gjort folket til en håndfuld ækle og uærlige kryb. Stykkets to akter tematiserer det moderne familieliv og dets følger: jalousi, utroskab, omsorgssvigt, liderlighed og mord. Handlingen udspiller sig i en kolonihaveforening i udkanten af København i 1950. Den sydhavnske haveforening er så småt ved at gå i opløsning. Det samme er den sammenbragte familie, der bor hele året i et nedslidt og sjusket indrettet sommerhus.

Sing-Sing er pensioneret togfører. Han har fået kørt sin fod af og er derfor halt. Han bor sammen med sin skrappe kone Rita og hendes to børn fra et tidligere ægteskab, Søs og Pelle. Derudover huser de også Sing-Sings gamle, døende (men seksuelt aktive) mor. Søs og Pelles far er blevet skudt under krigen, og Pelle, der lige er blevet løsladt fra fængslet, ønsker at hævne drabet. Gerningsmanden er muligvis haveforeningens købmand, der også er mistænkt for at have haft en affære og slået sin kone ihjel.

”Astma 5? En kryptisk titel, men velsagtens ikke mere dybsindig end en association til kronisk åndenød. Det er i hvert fald dét, alle Ørnsbos personer lider af – den manglende evne til at eksistere harmonisk i bare fem minutter. Alt er lidelse, kamp og nederlag,” skrev anmelder Anne Middelboe Christensen om opsætningen på Det Kongelige Teater i 1999 (Anne Middelboe Christensen: Ørnsbos åndenød. Information, 1999-01-11). Selv siger Ørnsbo, at titlen ”Astma 5” ikke skal forstås tematisk, da den bare kom dalende ned fra himlen. Handlingen derimod har sit autentiske ophav i den danske dramatiker Leif Panduros familie. Jess Ørnsbo blev inspireret til stykkets intrige af historien om, at Panduro, der i 2. Verdenskrigs sidste år var aktiv modstandsmand, havde en biologisk far, som var nazist og blev likvideret.