Beslægtede forfatterskaber

Thomas Pynchon betragtes som en af efterkrigstidens store forfattere, der med litteraten Tore Rye Andersens ord står i gæld til forfattere som Joseph Conrad, Jorge Luis Borges, Gabriel García Márquez og James Joyce. Og mange sammenligner den kunstneriske betydning af ”Gravity’s Rainbow” med James Joyces modernistiske hovedværk ”Ulysses” fra 1922.

Man aner også et tematisk slægtskab til George Orwell, der med sin fremtidsdystopi ”1984” skildrer et skræmmende og gennemgribende diktatur, der via tankekontrol frarøver individet dets frihed. Med politiske og samfundskritiske romaner som ”Gravity’s Rainbow” og ”Vinland”, hvor overvågning og paranoia er væsentlige tematikker, kan man finde referencer til Orwells overvågningssamfund.

Thomas Pynchon har da også skrevet et essay om denne dystopiens foregangsmand kaldet ”Vejen til 1984”. Her skriver han, hvordan magthaverne forsimpler historien for på den måde at manipulere med os: ”Det er en kendt sag i vore dage, at regeringsembedsmænd … som led i deres daglige arbejde forsimpler historien, banaliserer sandheden og udsletter fortiden. Den, der ikke lærte af historien, var før i tiden dømt til at gentage den, men det var kun sandt, indtil magthaverne fandt ud af at overbevise alle, også sig selv, om, at historien … ikke har større betydning end en underlødig tv-dokumentar, der mere eller mindre tilfældigt klippes sammen for at at give en times underholdning.” (Thomas Pynchon: Vejen til 1984. Passage – tidsskrift for litteratur og kritik nr. 55, 2006).

Af samtidige amerikanske forfattere drages der ofte paralleller mellem Thomas Pynchon og den jævnaldrende Don DeLillo. Begge udviser skepsis over for det amerikanske mediecirkus og lever en tilbagetrukket tilværelse, begge er centrale skikkelser i postmodernismen, og begge er i opposition til senkapitalismens kontrolmekanismer og kredser om temaer som teknologi, kontrol og paranoia. Man skal heller ikke glemme Kurt Vonnegut (forfatter til bl.a. ”Slaughterhouse-Five” fra 1969), der sammen med Thomas Pynchon var foregangsmænd inden for tresserlitteraturens fokus på en rumlig æstetik på bekostning af en tidslig.

Thomas Pynchons litteratur har også ligheder med Joseph Hellers samfundskritiske, for begge bruger et sprængt formsprog og sort humor i jagten på frihed og som opgør med samfundets kontrol.

Thomas Pynchons plads i moderne amerikansk litteratur tvinger yngre forfattere til at træde ud af mesterens skygge. Forfatteren Steve Ericson siger følgende om hans betydning: ”Selvfølgelig er Pynchon, mere end nogen anden, den forfatter, som fandt en måde at udtrykke en post-Einsteinsk litterær syntese og vitalisere den, og hans indflydelse er i dag næsten lige så gennemtrængende som Joyces var for 70 år siden. Det betyder, at man som seriøs forfatter er tvunget til at forholde sig til ham på den ene eller den anden måde – om man kan lide det eller ej.”

(Tore Rye Andersen: ”Et umage par – om tid og rum i Thomas Pynchons to hovedværker” i American Auto. Egen oversættelse).