Genrer og tematikker

Anne-Cathrine Riebnitzsky skriver noveller og romaner. I ”Den stjålne vej”, der er en realistisk samtidsroman, har de tre fortællinger, der flettes sammen, mange lighedspunkter med novellegenren: De begynder direkte i den centrale konflikt, midt i tingene eller in medias res, som det hedder på latin, og det er fundamentale vendepunkter i de tre personers liv, der beskrives.

Stilen er hverdagsrealistisk: karaktererne er socialt udstødte eller udsatte, og deres problemer skildres med stor loyalitet. Karakteristisk for den socialrealistiske prosa er det let tilgængelige sprog. Riebnitzsky lægger ikke skjul på sine historiers slægtskab med virkelige mennesker og begivenheder. Hun trækker på egne erfaringer i mødet med andre kulturer end den danske. ”De fleste personer i denne roman har en genpart, som jeg har mødt i virkeligheden,” skriver hun i efterordet til ”Den stjålne vej”. ”Forbandede yngel” er ligeledes baseret på rigtige mennesker. Hendes egen opvækst med en psykisk syg mor og en følelseskold far danner rammen for hendes anden roman.

Krigen i Afghanistan er et vigtigt tema i forfatterskabet, men Riebnitzsky skriver ikke klassisk krigslitteratur, hvor det er soldaten, der har hovedrollen. Hos Riebnitzsky er det landet, kulturen, civilbefolkningen og familierelationerne, som er i fokus. Især forskelle på mænd og kvinder i den muslimske verden, forskellige tolkninger af Koranen, grupperinger inden for Taleban og spørgsmålet om, med hvilke midler Afghanistan skal og kan udvikles, sættes til debat. 

Endelig er vold mod børn og kvinder, omsorgssvigt og voldtægter – både af uskyldige drengebørn og af kvinder inden for ægteskabets fire vægge – en sag, der ligger forfatteren på hjerte. Hvor erotik i debutnovellerne var noget lystbetonet, er sex i ”Den stjålne vej” i nogle situationer en intim nydelse, men i andre grusomme overgreb. Man kan sige, at Riebnitzskys forfatterskab er feministisk, da hun gennem sine bøger kæmper for kvinders politiske, økonomiske, erotiske og sociale ligestilling med mænd.