Beslægtede forfatterskaber

Rasmus á Rógvu skriver ungt og sprognært og lægger sig i en bevægelse, man kan følge tilbage til Jan Sonnergaards ”Radiator” (1997) med dens magiske realisme, byliv og underklasseproblematikker. Elementer som by og underklasse kommer også fra kriminallitteraturen, specielt den hårdkogte amerikanske detektivlitteratur. Men man må ikke glemme Dan Turèll og hans urbane krimiskrift. Rasmus á Rógvus absurditet forvrænger teksten og er en tendens, hvori man kan fornemme Samuel Beckett og Franz Kafka.

Karakteren Grib, i midten af ”Skuffen og Skeden”, bryder krimigenren, og man ser her noget, der ligner instruktøren Ingmar Bergman og hans eksistentielle ensomhed. Kombinationen af eksistentialisme og alkoholisme i ”Skuffen og Skeden” gør, at man kan sammenligne med den amerikanske beat generation i 1940'erne og 1950'erne.

Anmelderen Jon Helt Haarder fra Jyllands-Posten ser ligheder mellem Rasmus á Rógvu og Peter Seeberg og Tom Kristensens ”Hærværk”, mens Mikkel Bruun Zangenberg fra Politiken bl.a. nævner Becketts ”Molloy”, Bukowski, Céline, Gombrowicz, svenske Nikanor Teratologen, Lars Skinnebach og Jeppe Brixvolds ”Forbrydelse og fremgang” som beslægtede forfatterskaber. Der er mange spor af litteraturhistorien i ”Skuffen og Skeden”, og mangfoldighed er navnet på den palet, Rasmus á Rógvu benytter sig af.