Genrer og tematikker

Lyriske billeder i en flimrende bevidsthedsstrøm og livsnære skildringer af et ungdomslivs byture, et job som hjemmehjælper for misbrugere og handicappede, erindringsfragmenter fra en barndom med en alkoholiseret far. Det er nogle af de elementer, som sættes sammen i Jonas Rolsteds debutbog ”Flex Death”, som ligeledes indeholder et helt afsnit om den kristne martyr Perpetua. Genremæssigt er der tale om lyrik, men bogen indeholder også passager af mere fortællende, narrativ karakter.

De gentagende billeder, ord og sætninger binder dog teksten sammen og bekræfter dens undertitel ”Et digt”. Johan Rolsted understreger også selv, at hans tekster ligger i forlængelse af den digteriske tradition: ”Mange ting i vores hverdag opleves som fortælling. Det er jeg ikke sikker på, at de er. Men kunsten er i hvert fald slet ikke. Et digt er en slags struktur eller rum, man kan gå ind i – og som forvandle én. Et digt er en fortælling i samme grad som en skov er en fortælling (…) et digt er dybest set en slags musik.” (Lise Garsdal: Jonas Rolsted: Kunsten er ikke en fortælling. Politiken, 2013-06-29), siger Rolsted og fortsætter: ”I det omfang genrebegreber giver nogen mening, er det som udtryk for, hvad det er for en tradition, man arbejder i forlængelse af (…) Jeg arbejder i forlængelse af den tradition, der er for digt’’”.  

Motivisk og tematisk omhandler bogen blandt andet naturen, erindringen, forgængelighed, tid, magt og afmagt. Derudover står spørgsmål om sproget og skriftens forhold til verden og det levede liv centralt i digtsamlingen – herunder det metapoetiske og sprogets ordning som det, der skaber sammenhæng i verden. Eksistentielle tematikker, kunstneriske overvejelser og en registrerende beskrivelse af konkrete situationer og oplevelser kombineres således i Jonas Rolsteds debutbogen. Kombinationen af prosa og lyrik er også et væsentligt kendetegn ved Jonas Rolsteds anden bog,

Abandon. Green Language. Efterfølgeren til den roste debutbog handler om kærligheden og det at miste den, idet et vigtigt omdrejningspunkt er et jeg, som er blevet forladt af et du. Det prosalyriske formsprog er ligeledes gennemgående i Rolsteds tredje bog, Organe Remain fra 2018. Rolsted gendigter i denne bog en række fortællinger om Kristus på en meget konkret og sanselig facon og benytter sig af både fremadskridende fortællestruktur og lyriske elementer.