Jalousi

Citat
”Noget bliver knust. Der bliver skreget. Naboerne stimler sammen ved døren. Burde man gøre noget? Kan man gøre noget? De er rumpenisser fra Mattisskoven. Så har HP og Samsine slået op, og inden hun er ude ad døren, har de fundet sammen igen.”

”Jalousi”, s. 80.

Jacob Skyggebjergs tredje roman, ”Jalousi” fra 2017, er et fortættet kærligheds- og jalousidrama med få personer og lokaliteter. Der er tale om en kort roman på 143 sider, som er opdelt i to dele, ”Eufori” og ”Dysfori”. Historien udspiller sig omkring to hovedpersoner med de pudsige navne HP og Samsine og skildrer deres kuldsejlede og tragiske kærlighedsforhold.

HP og Samsine møder hinanden ved et busstoppested og falder i snak, drikker øl, går hjem til ham, hører musik og kysser hinanden. Herefter bliver de ”Lady og Vagabonden. Bonnie og Clyde. De hører sammen, han er manden, og hun er kvinden, hun sidder på ryggen af ham, når de er rundt” (s. 15).

53053440

Der er dog fra starten tale om et forhold i ubalance mellem den helt unge, naive Samsine og den noget ældre HP, der ”kender det smadrede liv”. HP beskriver da også sin unge kæreste, som ”en koalaunge, en babymajs, en lille Bic-lighter. Hun er hele tiden der, hvor han er (...) og han kan ikke sige nej til hende” (s. 113). Deres liv er samtidig præget af alkohol og stoffer, og forholdet udvikler sig hurtigt i en destruktiv og voldelig retning. En vold, der blandt andet resulterer i en brækket arm og et skambidt øre. Som titlen indikerer, kommer jalousi også til at spille en væsentlig rolle, da Samsine i en rus af coke er sammen med en anden fyr.

Romanen er skrevet som en tredjepersonsfortælling, der både zoomer helt ud og ser personerne udefra: ”Vi møder dem første gang ved et stoppested” (s. 12) og kommer ind i hovedet på HP med indre synsvinkel. Fortællingen kombineres desuden med en mailkorrespondance mellem de to hovedpersoner, som markeres med en anden skrifttype: ”Det er mig, der er offeret, mig der har siddet og ventet på dig, mens du har kneppet med GUD VED HVEM – er det Martin eller er det din nye venindes fætter – ELLER HVEM ER DET? FORTÆL!” (s. 57).

Desuden indeholder romanen en samfundskritisk skildring af et klasseopdelt samfund, hvor der er stor forskel på mennesker fra den nederste del af samfundet og f.eks. de priviligerede Østerbro-børn, der konverserer på voksensprog og aldrig kommer til at kende ”den bastante sorte sky over hovedet, der kaldes økonomi” (s. 34).