En bedre verden

Citat
”Da han var på vej ind igen, hørte han et skud. Han så over mod Bodils hus, hun var den eneste i området der plejede at skyde, men han var ikke sikker på at skuddet kom derovrefra. Han tænkte ikke nærmere over det og gik ind i seng.”
”En bedre verden”, side 157.

Freelancefotograf og ungkarl fra Greve, Rudi Knudsen, går ned med stress og låner et sommerhus på Bornholm, hvor han skal komme sig og slappe af. Under opholdet på Solskinsøen stifter han bekendtskab med den uligevægtige, men overordentligt smukke nabo, Bodil, ”En bedre verden”s (2004) egentlige hovedperson.

Rudi Knudsen fascineres af Bodil og får af det litteraturentusiastiske (og sladre-vorne) par, Billy og Gudrun, fortalt hele historien om Bodil og det ødelæggende trekantsdrama, hun er endt i: Bodil er outsiderpigen fra Nordjylland, der er splittet mellem den voldsdømte ekskæreste Milo, hvis liv er præget af en baggrund med voldsom social slagside, og ”Kongen af Bornholm”, den succesrige bornholmske storbonde og venstrepolitiker, Niels Henrik. Det fatale drama mellem de tre bliver omdrejningspunkt for bogens sidste halvdel, hvor Rudi Knudsen bliver halvvejs iagttager og halvvejs deltager, mens han og Bodil nærmer sig hinanden, hjulpet på vej af kedsomhed og dårlig rosévin. Efterhånden kommer historien til at minde om en krimi.

25436504

Bodils baggrund bliver serveret for læseren i bogens længste kapitel (over 60 sider), skrevet i kursiv. Kapitlet er en slags fortælling i fortællingen, formidlet af Rudi, der genfortæller, hvad han hører hos Billy og Gudrun. Den absolut ikke-litteraturbegejstrede jeg-fortæller Rudi er så fascineret af historien, at han ligefrem overvejer at skrive den ned. Her kommer en lille kunstnerisk pointe ind i historien: Den individualistiske single-type Rudy får under sit rekonvalescens-ophold på øen øjnene op for menneskene omkring ham, og med et begynder en interesse for det litterære at spire. Her kommer Bent Vinn Nielsen med en implicit kritik af det billedbårne (og overfladiske) samfund, hvor en fotograf som Rudy, hvis profession er at portrættere mennesker, ikke lægger skjul på sin ligegyldighed overfor sine motiver.

Først og fremmest er ”En bedre verden” en historie om det umiddelbart så idylliske landsbysamfund, der ved nærmere eftersyn åbenbarer hemmeligheder og dybe sår, der får fatale konsekvenser.