Beslægtede forfatterskaber

Simone de Beauvoir og Jean-Paul Sartre læste altid hinandens værker og havde fra begyndelsen af deres forhold stor indflydelse på hinandens værker – og debatten om præcis hvor stor og hvordan den indbyrdes indflydelse var, har i årtier været et omdiskuteret emne.
I de senere år har forskningen i Simone de Beauvoirs forfatterskab dog i stigende grad fokuseret på andre påvirkninger end Sartre, hvor hendes originale kritik af tyske filosoffer som G.W. Leibniz (1646-1716) og G.W.F. Hegel (1770-1831) er blevet fremhævet.
Sammen med Simone de Beauvoir og Jean-Paul Sartre var forfatterkollegaen og vennen Albert Camus den mest fremtrædende eksistentialistiske forfatter. Selvom han nægtede at kalde sig eksistentialist, er særligt hans roman ”Den fremmede” (1942) blevet berømt som et klassisk eksempel på netop eksistentialismen. Og ligesom i Simone de Beauvoirs forfatterskab spiller også livets absurditet en hovedrolle i Camus', under indtryk af de religiøse, ideologiske, sociale og kulturelle brydninger i sin samtid.
I Danmark var særligt gruppen af forfattere omkring tidsskriftet ”Heretica” (1948-1953) inspireret af den franske eksistentialisme. Forfattere som Martin A. Hansen, Thorkild Bjørnvig, Frank Jæger, Tage Skou-Hansen og Paul la Cour skrev alle litteratur, der på forskellig vis tematiserede modernitetskritik, eksistentielle problemer og kunsten som udgangspunkt for et nyt livsgrundlag i det indre.
Simone de Beauvoirs indflydelse har været enorm, og særligt ”Det andet køns” betydning for udviklingen af feministisk teori og kønsstudier har i de senere år fået fornyet opmærksomhed i den danske litterære debat, hvor forfattere som Olga Ravn, Ida Marie Hede og Jonas Eika m.fl. har skrevet mere eller mindre eksplicit feministisk litteratur, der i kunstnerisk udfordrende og eksperimenterende værker også tematiserer kønsroller, ligestilling og opgøret med patriarkalske konventioner.