Gensyn med fortidens synder

“La Partie de chasse” (“Jagten”, 1984) fra 1983 er ligesom “Den sorte ordens falangister” en fortælling om idealer og skuffelser, maskeret som politisk thriller. Handlingen finder sted over en weekend på et jagtslot et sted i Polen i begyndelsen af 1980'erne. Her mødes ni højtstående partifunktionærer fra forskellige østbloklande for at gå på bjørnejagt i de omkringliggende sneklædte skove. Alle personerne i jagtselskabet er knyttet sammen af deres afhængighed af det russiske politbureaumedlem Vasilij Aleksandrovitj Tjevtjenko. Gennem forskellige omstændigheder skylder de ham alle deres position i systemet og i flere tilfælde sågar deres liv. Nu er de samlet for at gennemføre et snedigt mordkomplot, der i sidste ende kan afgøre hele Østblokkens videre skæbne.

Undervejs i udførelsen af den djævelske intrige mindes hver af karaktererne deres individuelle roller i den gradvise opbygning af det kommunistiske imperium fra oktoberevolutionen og fremad. Alle som en har de blod på hænderne. For i deres kamp for at opretholde det sovjetiske regime har de måttet indgå kompromiser med deres idealer og begå forbrydelser i partiets navn. Med tiden er de blevet gamle og noget affældige, og alle disse tragedier har skabt en voksende desillusion med den socialistiske drøm.

“Jagten” er på mange måder et profetisk album, der med skræmmende klarsyn forudser østblokkens indre splittelse og betonkommunismens sammenbrud seks år før Berlin-murens fald. Albummet er et opgør med den totalitarisme, der var en indgroet del af det kommunistiske regime under Den Kolde Krig. Pierre Christins manuskript giver et rystende indblik i den østeuropæiske kommunismes blodige brutalitet og de magtkampe, der fandt sted i kulisserne bag Jerntæppet.

På billedsiden leverer Bilal en række fantastisk smukke illustrationer, der forlener fortællingen med en poetisk, næsten drømmende atmosfære. Mens handlingen på jagtslottet bliver beskrevet gennem hans karakteristiske fotorealistiske tegninger, så er personernes mange tilbageblik indhyllet i et nærmest surrealistisk skær. Fortidens minder optræder nemlig i et gustent skær, der er sølet ind i strømme af blod. Denne kontrast mellem nutid og fortid er med til at tilføre “Jagten” en mytisk dybde, der, sammen med det fremragende manuskript, gør albummet til en milepæl i tegneseriekunsten.