Rockassociationen og filmperspektivet

Douglas Coupland trækker på den samme erfaringsverden som en række jævnaldrende popstjerner, og hvis man trænger til rockvisuel illustration af hans verden, kan man med fordel tjekke videoerne fra nogle af hans åndsfæller på musikscenen. Billy Corgans melankolske tilbageblik på halvfjerdserne i rock-road-videoen “1979” (Smashing Pumpkins albummet “Mellon Collie and the Infinite Sadness”, 1995) er som skåret ud af Couplands kød og kommer næsten samtidig med Couplands egne roadmovie-udtryk i “Life After God”. Det samme gør Alanis Morissette independent-hit “Ironic” (fra albummet “Jagged Little Pill”, 1995), som også bliver lanceret med en road-video. Og det er vel ikke usandsynligt at Dag, Andy og Claire har skrålet med på den i køkkenet i det lille hotel San Felipe på Baja California, som de var på vej ned for at åbne mod slutningen af “Generation X” , når de hørte den i radioen:

“An old man turned ninety-eight
He won the lottery and died the next day
It's a black fly in your Chardonnay
It's a death row pardon two minutes too late
And isn't it ironic ... dontcha think.

It's like rain on your wedding day
It's a free ride when you've already paid
It's the good advice that you just didn't take
Who would've thought ... it figures.”

Hvis vi breder perspektivet ud står texaneren Richard Linklaters “Before Sunrise” (1995) og “Before Sunset” (2004) med Ethan Hawke og Julie Delpy som filmens bedste bud på X-portrætter. Afdæmpede, intellektuelle og lyriske udforsker de med stor sikkerhed de samme temaer som Coupland, Morrisette, Corgan og de andre.