Hviskeleg

Citat
”Hun satte sig ned. Begyndte lige så stille at gå computeren igennem og se, hvad den skjulte af hemmeligheder. Skrækkens høje puls afløstes af det forbudtes endnu højere. E-mailprogrammet var åbent. Skulle hun virkelig kigge på det? Det var, som om hun allerede havde overtrådt så mange tabuer, at der ikke var nogen grænser tilbage.”

”Hviskeleg”, s. 28.

Viskleken” (2011) (”Hviskeleg”, 2011) er første bind i Arne Dahls OPCOP-serie, der har international kriminalitet som omdrejningspunkt, og de tre følgende bind er udkommet som perler på en snor: ”Hela havet stormar” i 2012 (”Stoleleg”, 2012), ”Blindbock” i 2013 (”Blindebuk”, 2013) og ”Sista paret ut” i 2014 (”To mand frem for en enke”, 2014). En del af persongalleriet i OPCOP-serien er allerede kendt, hvis man har læst Arne Dahls serie om A-gruppen. OPCOP er en ny og hemmelig operativ enhed under Europol i Haag med medlemmer fra forskellige EU-lande, som skal teste, om det er muligt at gennemføre europæisk politiarbejde. Gruppen skal bekæmpe international kriminalitet, men politiarbejdet besværliggøres af, at nogen har lækket gruppens eksistens.

28927819

Handlingsforløbet er komplekst med et stort persongalleri og mange synsvinkler: Mens topledere fra G20-landene er samlet til topmøde i London, finder en fuglekigger på Hampstead Heath en død kvinde, hvis lig er arrangeret som et kunstværk, og der ligger en meddelelse til politiet inde i den døde kvindekrop. I Stockholm søger en kinesisk rengøringskone efter børneporno på en møbelhandlers computer. En mailkorrespondance mellem to kvinder, der kalder sig Ariadne og Fædra, antyder en viden om, at der er noget økonomisk kriminalitet på vej.

Titlen ”Hviskeleg” henviser til, at en tibetaner hvisker en sætning i øret på en af OPCOP-gruppens medlemmer. Midt i det hele står Paul Hjelm, tidligere medlem af A-gruppen og nu chef for OPCOP-gruppen, som skal forsøge at opklare forbrydelserne, der finder sted på samme tidspunkt og løber som handlingstråde gennem romanen.
Anvendelsen af den græske myte om Ariadne og Minotauros i labyrinten henviser til de mange handlingsforløb i romanen, der bliver røde tråde, som skal samles til sidst. Arne Dahl er en dygtig plotsnedker, som formår at holde spændingsniveauet helt til slut, og skrivestilen er ligefrem og velsmurt som i gode amerikanske krimier. Arne Dahl skriver ambitiøst om international kriminalitet i en verden, hvor grænserne mellem legale finanshuse og mafialignende grupperinger smelter sammen, og hvor grådigheden for længst har sejret.