Beslægtede forfatterskaber

Beate Grimsrud lagde ikke skjul på, at hun brugte af egne erfaringer i sine værker. I værkerne optræder flere steder diskussioner af at bruge af sit eget liv og om man kan adskille liv og kunst, og i interviews har hun påpeget den litterære inspiration fra eget levede liv. I slutningen af ”En dåre fri” bedyrer fortælleren, at hun vil begå selvmord, når bogen er udkommet, og det fordrer en nagende usikkerhed hos læseren om grænserne mellem liv og litteratur. Selv fortalte Beate Grimsrud, at alt, hvad der står i hendes bøger, er sandt, fordi det blev sandt, da hun skrev det. Endvidere sagde hun: ”En bog er jo ikke det samme som virkeligheden. Men jeg vil skabe virkelige følelser, når jeg skriver.” (Ingela af Geijerstam: Jag är duktig på att göra ingenting. Albert Bonniers Förlag, 2002. Egen oversættelse).

Dette greb med at bruge sig selv i sine værker og lade grænserne mellem biografi og fiktion falde sammen er velkendt gennem hele litteraturhistorien og meget brugt i skandinavisk litteratur efter år 2000.

Blandt norske forfattere er det oplagt at sammenligne Beate Grimsrud med Per Petterson, Tomas Espedal og Karl Ove Knausgård, der alle bruger af egne liv og historier i deres bøger. Hos svenske kolleger kan man trække linjer tilbage til August Strindberg, for hvem liv og værk totalt smeltede sammen, og frem til Daniel Sjölin, som i sin ”Världens sista roman” lader sin hovedperson hedde og lave det samme som virkelighedens Daniel Sjölin. I Danmark bruger bl.a. forfatterne Claus Beck-Nielsen, Lone Hørslev, Yahya Hassan og Josefine Klougart også løs af deres egne liv som baggrund og spejling af deres litterære udtryk.

Den indfølte skildring af at leve med psykisk sygdom findes også hos svenske Linda Boström Knausgård, hvis ”Helioskatastrofen” (2013) er fortællingen om Anna, der er depressiv, har mistet sit sprog og er tvangsindlagt på psykiatrisk hospital.