Beslægtede forfatterskaber

Hermann Hesse har fundet sin naturlige plads i den finlitterære kanon lige under vennerne Thomas Mann og Stefan Zweig og i den subkulturelle mange alen over de samme. Opdyrkelsen af romantiske reservater i den buldrende modernitet, hans søgen efter alternativer på kanten af det etablerede samfund havde en naturlig appel til den frihedsstræbende elite i de næste generationer, som selv var i opbrud og på udkig efter noget andet. Han var et pejlemærke for unge antinazistiske tyskere allerede i mellemkrigsårene, og da forfatteren Henry Miller henledte den amerikanske ungdoms opmærksomhed på "Siddhartha" i begyndelsen af halvtresserne, var han godt på vej ind i undergrundens mytefabrik ved siden af ægte stofbrugende hobo’er som Jack Kerouac og William Burroughs. Og han kunne i sine sidste år se "Steppeulven" og "Siddhartha" optaget i hippiernes og beatnikkernes evangelium ved siden af klassikere som samme Kerouacs "On the road" og Burroughs "Naked Lunch". Frem til sin død i 1962 ville han kunne have fået en kvinde på en hvilken som helst festival og et tak oven i købet. Det livslange oprør fra midten af tyroleridyllen havde ramt en tone, som lod sig oversætte direkte til den desperation og frihedstrang, som de første vrede årgange af utilpassede unger fra vækstsamfundet USA oplevede, og hans renommé havde fået et boost, som var en rockstjerne værdig. Filosoffen, litteraten, kulturteoretikeren mm. Frederik Stjernfelt satte forholdet på plads i et interview med Weekendavisen: " … ungdomsoprøret var antiborgerligt, men det var ikke antikonservativt, tværtimod – tænk bare på den grønne bølge, tæt-lavt byggeri, gadekærsromantikken, kollektiverne, det nære samfund, decentralisering, kritikken af forbrugerismen, hele den del af 68 var rendyrket konservatisme. Og hvem var heltene? Heidiggerianeren Marcuse, Hermann Hesse, tysk konservatisme igen." (Interview i Weekendavisen, 2000-02-26).

I dag er Hermann Hesses romantiske konservatisme ikke påtrængende længere, alle de store grundfortællinger, han var oppe mod, er annullerede, grundlaget for reservat-tankegangen er forsvundet, periferien er blevet central og centeret perifert og enerens jagtmarker hegnet ind i anførselstegn. Men rejsende i Californien og kulturhistorien finder stadig masser af spor af den begejstring, den vakte. Lsd-guruen Timothy Learys skrev essayet 'Hermann Hesse, poet of the interior journey' og hylder "Steppeulven" som en psykedelisk rejse. En berømt også psykedelisk rockgruppe i USA – dem med "Born to Be Wilde" – opkaldte sig efter den samme roman – The Steppenwolf – og i San Francisco kan man stadig gå i The Magical Theater, navngivet efter det mystiske teater, som Harry Haller frekventerede mod "Steppeulvens" slutning. Thomas Pynchons roman "The Crying of Lot 49" ville formentlig heller ikke have været den samme uden "Steppeulven". Skuespilleren og hippiebarnet River Phoenix var opkaldt efter livets flod i "Siddhartha". Herhjemme var der i samme periode en berømt rockgruppe, som også opkaldte sig efter Steppeulven, oven i købet med en sanger som på bedste Hessevis opgav alt og begav sig op i Himalaya for at dø. Laurie Anderson, Yes og Blur er nogle af de musikere, som siden hen har ladet sig inspirere af værket. "Glasperlespillet" har ganske passende lagt navn til et low tempo lounge track fra den elektroniske duo Thievery Corporation.