Kortet og landskabet

Citat
”Et eutanasidrab kostede i gennemsnit fem tusind euro, mens den dødelige dosis pentobarbital kostede tyve euro, og en billig kremering næppe væsentlig mere. På et ekspanderende marked hvor Schweiz havde et kvasimonopol, måtte de faktisk få forgyldte nosser.”
”Kortet og landskabet”, s. 279.

”La Carte et le territoire” (”Kortet og landskabet”, 2012) indbragte i 2010 Houellebecq Frankrigs mest prestigefyldte litterære pris, Prix Goncourt.

Romanen er klassisk inddelt i en prolog, tre dele og en epilog, og er en retrospektiv livshistorie om kunstneren Jed Martin. Man falder som læser ind midt i hans pariserliv og følger ham gennem hans succesrige karriere og personlige udvikling med både komik og bid i linjerne. Blandt andet fotograferer han Michelinkort, samarbejder en tid med Houellebecq og maler dennes portræt. Det kostbare portræt er omdrejningspunktet for et makabert mord i tredje del, hvor man følger kriminalbetjentene Jasselin og Ferber i efterforskningen og deres personlige overvejelser. Mordet dekonstruerer offeret og virkeligheden så meget, at Jed først opfatter nærfotos fra gerningsstedet som dårlige efterligninger af maleren Jackson Pollock. Jed ender i sit liv og i romanen med at isolere sig i sit landlige barndomshjem omgivet af natur.

29477736

Med samtidsrelevante problemstillinger og virkelige karakterer udpensler ”Kortet og landskabet” en kulturkritik af den vestlige verdens overforbrug af materielle goder og tomme tegn, eksempelvis af dyr kunst. Meget sigende er romanens første to personager Jeff Koons og Damien Hirst, begge megastjerner i virkelighedens kunstverden med fokus på henholdsvis temaerne sex og død. Også ”Michel Houellebecq” selv er en karakter, som giver værket et skær af distance og metafiktion.

Fortælleren i ”Kortet og landskabet” er en bedømmende eftertænksom stemme. Jævnligt sættes ord i kursiv for at vise fortællerens autoritet og gøre læseren opmærksom på tidstypiske fænomener, som der skabes en vis kritisk distance til. Houellebecq får læseren til at orientere sig og forholde sig til sin zeitgeist, som man netop også forholder sig til forskellen mellem et (Michelin-)kort og et landskab. Det underbygges af, at der flere steder i romanen beskrives, hvorledes æraer, perioder og etaper slutter og begynder.