Beslægtede forfatterskaber

Når Hans Otto Jørgensen fortæller om, hvad der kickstartede hans litterære karriere, så er B’erne i centrum. Han siger: “Da jeg begyndte at skrive – det var mange år før “Tårnet” kom – var det meget Burroughs, Bjelke og Blixen. Burroughs inspirerede mig med sine teorier om sproget som et virus, som man kan implantere i magtens sprog. Og Bjelke med sit anarki. Og Blixen for hendes sikre fortællestruktur. Og “Tårnet” er på en måde et konglomerat af de tre.” (Rolf Sindø: “På herrens mark med hver eneste sætning”, www.sindoe.dk, 2008-02-05).

Store dele af hans litterære produktion indskriver sig desuden i en tradition fra Steen Steensen Blicher og Jeppe Aakjær. Eksempelvis trilogien “Ida og Axel”, og også “Væltede kældre” er en kærlighedsroman, der trækker veksler på bondelitteraturen, især i de poetiske landskabsbilleder. Samtidig er den en socialrealistisk roadroman, der giver mindelser om forfatterskaber som Tove Ditlevsen. Romanen har desuden flere tematiske træk til fælles med Christina Hesselholdts roman “Du, mit du” fra 2003. Begge har et kærestepar centralt i værket, og i begge tilfælde er der tale om både en dragende gensidig kærlighed, som sættes i spil i forhold til omgivelserne – ikke mindst ved at den kvindelige karakter flirter med andre. Samtidig spiller døden en vigtig rolle i begge romaner, idet den både binder kærligheden sammen og udfordrer den.

Hans Otto Jørgensen nævnes også hyppigt sammen med forfattere som Knud Sørensen, Vibeke Grønfeldt og Jens Smærup Sørensen, der ligesom Jørgensen har landbolivet og dets udvikling som et helt centralt tema. Sidstnævnte har i den prisbelønnede “Mærkedage” skrevet et værk om den danske landbokultur igennem det 20. århundrede.