Genrer og tematikker

Troels Kløvedal var drevet af socialt engagement. For selv om han havde Maos lille røde bog på bunden af skibskisten, så var det social indignation snarere end politisk doktrin, der prægede hans verdens- og menneskesyn. Som bror til socialrådgiveren Hanne Reintoft lå det sociale engagement ham nært, og det var først og fremmest respekten for det enkelte menneskes værdighed, der prægede hans livssyn.

Allerede på sin første tur til Sydamerika med et handelsskib kom han i konflikt med sin kaptajn og rederiet, fordi han støttede en havnestrejke i Peru. Han beskriver, hvordan han hyldes og fejres af de lokale arbejdere, og han har en klar opfattelse af ”folket” som modspiller til regeringer og autoriteter i det hele taget. Man kan synes denne opfattelse er naiv, men i Troels Kløvedals version er den så åbenbart ægte, at man kun kan tage hatten af for den.

Troels Kløvedal var præget af tresserne og hele miljøet omkring kollektiverne, og hans engagement var en livsstil. Hans kontakt var først og fremmest med ”manden på gulvet” – og selvom han var en politisk romantiker, giver dette helt enestående beskrivelser af livet i andre dele af verden. Man kan mene, at tiden er løbet fra Troels Kløvedals romantiske verdenssyn og snak om ”folket” som begreb, men det sociale engagement er på ingen måde forældet, og hans rejsebeskrivelser kan give en tro på, at der trods alt findes en fornuftig måde at leve sammen på her på jorden.

Gennem 1980’erne havde organisationer som Greenpeace og Amnesty International vind i sejlene, og Troels Kløvedal var en vigtig del af den bølge her i landet. Hans engagement i miljøspørgsmål og hans beskrivelser af naturen og havet har præget en hel generation af håbefulde gymnasieelever og deres forældre. Troels Kløvedal har som foredragsholder trukket fulde huse rundt i landet, når han formidlede det pure eventyr.