Formørkelse

Citat
“”Jeg er bare ikke den slags pige, Edward. Sådan en, der bliver gift lige efter gymnasiet som en total bondeknold, der er blevet bollet tyk af sin kæreste! Er du klar over, hvad folk tænker? Er du klar over, hvilket århundrede, vi lever i? Man bliver bare ikke gift, når man kun er 18! Kloge folk gør i hvert fald ikke, fornuftige folk, modne folk! Jeg havde ikke tænkt mig, at jeg skulle være sådan en pige. Sådan er jeg ikke ...””
“Nymåne”, side 303.

Med “Eclipse” fra 2007 (“Formørkelse”, 2009) skal det varmblodede og koldblodede univers forenes, og det sker selvfølgelig med lige dele hjertekval og teenagetrængt dilemma. Læseren kastes direkte ind i handlingen gennem et håndskrevet brev, som ‘formskifteren’ og varulven Jacob har skrevet til Bella. Vampyren Edward er igen tilbage i hendes liv, og det gør ondt på Jacob, så selvom Bella har fået sin kæreste tilbage, har det krævet en høj pris. Udover at være blevet vraget til fordel for Edward, har varulve og vampyrer altid været naturlige fjender.

Edward har givet Bella et løfte om, at hun kan blive udødelig gennem en forvandling til vampyr, men han er splittet og i tvivl, om det er det rigtige at gøre. Imidlertid er Bella i fare for andre af de koldblodige, bloddrikkende væsner. Vampyren Victoria, der nærer et indædt had til Edward, efter at han dræbte hendes mage, forsøger at hævne sig ved at dræbe Bella. Edward vil udsætte forvandlingen af Bella, og han er sikker på, at han kan beskytte hende. Men da Victoria får samlet en hær, der bevæger sig mod Forks, bliver det klart, at det er en opgave, der kræver, at de gode vampyrer indgår en alliance med varulvene for at beskytte både Bella og byen.

29253137

Også i “Formørkelse” får forfatteren videreudviklet sit magiske univers og kombineret en eventyrfortælling med en amerikansk teenagehverdag på en måde, der binder læseren til historien. Slutningen er en cliffhanger, hvor Jacob Black får sidste ord, som han fik det første i indledningen – dog her som en indre monolog. Det er et spændende greb, forfatteren her gør brug af: Fordi Twillight-bøgerne er skrevet i jeg-form af Bella, bliver det interessant pludselig at høre en anden stemme indefra, en person hvis motiver og interesser knytter sig stærkt til den fortæller, læseren er vant til at følge.

I bogen er der med tanke på Meyers egen historie som tidligt gift og ung, hjemmegående mor, en særligt interessant passage, der handler om Edward og Bellas fremtid sammen. Her lægger Bella stærkt afstand til det konventionelle i at blive gift med sin teenagekæreste, og indirekte får Meyer gennem sin hovedkarakter sagt, at hun hverken er blind eller fordomsfuld overfor friere former for ungt samliv.