Skyd appelsinen

Citat
”Jeg kogte af sprog. Ordene ormede sig, hvæsede, spruttede som fiskehaler i et net. Der opstod regnbuer, hvor jeg end kiggede hen, prismer, glimmer, kaskader af farver. Det var bare at male”.
”Skyd appelsinen”, s. 26.

Med ”Skjut apelsinen” fra 2010 (”Skyd Appelsinen”, 2011) vender Michael Niemi atter sigtet mod ungdomsoprøret. Ligesom med Matti fra Vittula bliver kunsten en ventil for den 16-årige hovedperson. Denne gang er det dog pennen – ikke guitaren, der føder opgøret mod omgivelserne.

Romanens unavngivne fortæller bor alene med sin mor i en ligeledes unavngiven svensk by, hvor han er en af det lokale gymnasiums anonyme outsidere. Efter en fejlslagen kærlighedserklæring til gymnasiets skønhed får han nok af middelmådighedens snærende rammer og begynder at udfordre de medstuderendes intolerance iklædt moderens grimme rengøringskittel den ene dag og en bussemand på kinden den næste.

28944446

Det er dog ikke mindst de digte, som på det nærmeste vælter ud af ham som epileptiske anfald, der udgør jeg-fortællerens identitetsmæssige genfødsel. Da han anonymt begynder at sætte disse op på gymnasiets tavle, starter han samtidig den lavine, der bliver romanens dramatiske omdrejningspunkt.

Hans forvandling fra anonym til rebelsk outsider skaber dels kontakt til det modsatte køn, den idealistiske Lavendel, men også – og mere skæbnesvangert – til en af skolens andre outsidere, Pålle. Pålle lader sig inspirere af de digte, han ser på skolens opslagstavle, men for ham bliver de en opfordring til selvtægt mod både de underkuende forældre og mobbende medstuderende.

”Skyd appelsinen” er et underfundigt og nuanceret portræt af et rebelsk teenagesind fanget mellem mindreværd og storhedsvanvid, men paletten er dunklere end tidligere. Væk er både den tornedalske idyl og udprægede regionalisme, og denne gang nøjes mørket ikke med at lure under den tragikomiske overflade: Latteren forstummer endegyldigt, og kun tragedien står tilbage sammen med den bevæbnede – men egentlig så sympatiske – Pålle på skolens toilet.

”Skyd appelsinen” forsøger hermed at undersøge, hvad der har motiveret de skoleskydninger, som har plaget den vestlige verden de seneste 10 år. Samtidig indeholder romanen en tematik, som blot er blevet mere aktuel i tiden mellem den svenske udgivelse og den danske oversættelse. Her har massakren på Utøya og i Oslo skabt heftig debat om forholdet mellem ord og handling, og netop denne problematik skiller romanens to outsidere.