Kære Mai

Citat
”Kære Mai

Hvor jeg føler med dig – og du ynker dig aldrig, skriger heller ikke i mailene – det må du ellers gerne – undskyld ikke hvad du siger, eller din vrede og sorg over alt det, der er besværligt.”
”Kære Mai”, s. 51.

Brevroman eller selvbiografi? Genrespørgsmålet er vigtigt i forhold til Merete Pryds Helles udgivelse ”Kære Mai” fra 2012. Bogen består af 545 sider med mails skrevet af Pryds Helle til veninden Mai. Brevene er skrevet i løbet af de otte år, hun boede i Italien med sin familie – de to børn Sophus og Agathe og partneren Morten Søndergaard. Pryds Helle skriver dokumentarisk og oprigtigt om alle aspekter i sit liv til veninden Mai – fra det helt trivielle og hverdagslige til det eksistentialistiske og unikke. 

Forfatteren, eller skal man måske sige karakteren, ”Merete” skriver brevene som både forfatter, mor, søster, datter, eksildansker og veninde. Dermed bliver man som læser inviteret med hos gynækolog, søde oversættere, besværlige forældre, depressiv ægtemand og lignende intime oplevelser.

29166110

Grunden til at værket ikke blot skal tages som dokumentarisk og sandt materiale, men flirter med prædikatet fiktion, er, at bogen er redigeret. Også derfor har bogen undertitlen ”Et kapitel”, men ingen genrebetegnelse på forsiden, som f.eks. ”Roman”. Alle Mais svar er redigeret ud, ligesom man også kan forvente, at de mest upassende mails fra Merete er blevet fjernet. Et andet tegn på at teksten er redigeret, er, at navne i brevene skifter mellem at være skrevet helt ud, ”Jørgen”, og være forkortelser, som det lille ”m”, for Morten Søndergaard eller de inkognito ”N” og ”T”. 

Disse fravær i teksten peger videre på det mysterium, en monologisk brevroman er. Man får ikke en pædagogisk introduktion til plottet og karaktererne, men må samle brikkerne og sporene hen ad vejen. Hvem er ”m”? Hvad er der galt mellem Merete og hendes søster? Hvilke udfordringer kæmper veninden Mai med? Tekstens små spor giver ekstra god mening, hvis man kender Pryds Helles bibliografi og kan se, hvordan de peger på de værker hun var i gang med i de otte år, ”Kære Mai” afbilleder.

Det er naturligt for en brevroman at beskæftige sig med inderlighed, da breve netop er en eksternalisering af tanker. Derfor kredser bogens temaer også om Meretes personlige udfordringer med at leve op til omverdenens forventninger – hun skal skrive bøger, være mor og veninde, kvinde og krop og naturligvis nyde livet i Italien.