Det glade vanvid

Citat
”Kvinden rejser sig, og de 791873 græsstrå begynder straks at føje sig efter de opadstræbende saftkars drift. De visne æbleblade er stadig krøllede. 2n birkepollen flytter sig med en vind, der ikke er stærk nok til at forstyrre æblernes ro.”
“Det glade vanvid”, side 108.

I “Det glade vanvid” fra 2005 vender Merete Pryds Helle tilbage til den eksperimenterende, punktuelle og sansemættede form, der kendetegner det tidlige forfatterskab. Romanen består af en række tekstbidder, der undersøger hverdagsepisoder og optrin hos en “almindelig” familie. Men som vanligt forskyder Pryds Helle synsvinkler og refleksioner ud i periferien af gængs litterær metode, og derved skaber hun meget originale og øjenåbnende beskrivelser af livets almindelige, glade vanvid.

Tekstens fragmenter antager forskellige former: En form lader os se verden fra eksempelvis fluens, fiskens eller computerens synsvinkel, og det udstiller menneskets selvcentrerede vinkel på hverdagens detaljer i flere morsomme billeder. Romanen starter med tilberedningen af stegte rødspætter, men episoden ses fra rødspættens synsvinkel, og for den er havet alt.

25678087

Andre tekstfragmenter er refleksioner fra henholdsvis kvinden og manden over de ofte kunstige grænser, mennesket drager og balancerer på for at kunne orientere sig i verden og hverdagen. Det er grænsen mellem det, man gør og det, man siger. Grænsen mellem det fremmede og det kendte, krig og fred eller grænsen mellem lort og mad.
Bogen veksler i tone mellem højstemte eksistentiel filosofiske granskninger af identitetens natur og unatur og så genkendelige, detaljerede hverdagsbeskrivelser. Pryds Helle lufter også et politisk engagement i romanen, som både bringer en ny facet til forfatterskabet, men samtidig indgår som et element i hverdagsfortællingen.
“Det glade vanvid” er tæt på verden lige nu: Kvinden og manden ser “Ringenes Herre” i biografen, lytter til Fat Boy Slim og tænker over tidsånden, der for kvinden får ord som demokrati, ekspert, viden, krig og kultur til at betyde noget helt andet, end hun troede.

“Det glade vanvid” er et stykke livsnær litteratur. Den er omskiftelig og mangler plot og orden, for sådan er livet. Livet er nemlig ikke som på film, siger Pryds Helle, og det skal litteraturen vise: “Jeg skrev denne her bog med det klare formål, at den umuligt skulle kunne filmatiseres. Jeg synes, at filmen har overtaget noget, som litteraturen tidligere havde patent på. ( ... ) Jeg tror ikke, vores liv former sig som et plot, men mere som perler på en snor; små og store episoder på en lang række: Man står op, går i biografen, laver aftensmad osv. ( ... ) Romanen og sproget har en mulighed for at give os en forståelse af livet, der er mere omfattende end den fremadskridende handling i en film.”. (Michael Jannerup Andersen: Maksimale glimt og nedslag. Berlingske Tidende, 2005-03-26).

“Det glade vanvid” er en bog, der undrer sig over livet. Den konkluderer ikke, for verden forandrer sig, og det gør mennesker også. Sproget og litteraturen må prøve at følge med.