Beslægtede forfatterskaber

Leonora Christina Skovs forfatterskab viser, at hun er i stand til at jonglere med den sproglige stil, som det passer hende. “Rygsvømmerens” sproglige stil kan sammenlignes med Christina Hesselholdts første værker. Et eksempel er “Køkkenet, gravkammeret og landskabet” fra 1993, hvor sproget er fortættet, på grænsen til det lyriske. Også i en gennemgående sammenblanding af det indre og det ydre kan Skov sammenlignes med Hesselholdt, der i vid udstrækning gør brug af samme teknik.

“Champagnepigen”s primært sceniske fremstilling minder til gengæld mere om Helle Helles og Ida Jessens forfatterskaber. Også disse to forfattere rammer et bredt publikum, måske netop fordi den sceniske stil er lettilgængelig og umiddelbart underholdende. Samtidig er der hos alle tre forfattere et fortættet indhold gemt under den umiddelbare overflade, som gør læsningen interessant og betyder, at værkets dybde tiltager ved genlæsning. Legen med krimigenren i “Champagnepigen” leder desuden tankerne hen på Svend Åge Madsen og Hans Scherfig, der også har benyttet kriminalintrigen som påskud for at kritisere den måde, det moderne menneske har valgt at leve på.

I danske Mirjam Bastians forfatterskab er de fleste kvinder også på flugt fra nogen, noget og i høj grad sig selv. Flere af karaktererne er vokset op i ustabile familier med fraværende eller døde forældre, og særligt de skildrede mor-datter forhold er usunde og ubalancerede. Samtidig har de det kriminalistiske islæt tilfælles, da både Bastians ”Rejse i rød bil” fra 1997 og ”Loretta” fra 2015 rummer gys, mystiske mord og skumle elskerinder.

I ”Hvis vi ikke taler om det” udforsker Skov, hvordan hun blev til som forfatter og giver et både muntert og sørgeligt indblik i den danske forlagsbranche. Katrine Marie Guldager har også i sin roman ”Det samme og noget helt andet” (2021) skrevet sin tilblivelseshistorie som forfatter, hvilket også Jesper Stein kommer ind på i sin roman ”Rampen” (2021).