Beslægtede forfatterskaber

Oven på Jules Vernes store forfatterskab har rejst sig et hav af filmatiseringer og tv-versioner, tegneserier, illustrerede udgaver, gendigtninger, dramatiseringer til teateret og gadgets samt utallige kultobjekter som gamle plakater, platter, tallerkner, puslespil, blikdåser, tapeter med motiver fra romanerne, modeller af Nautilus, brætspil over romanerne, plader til laterna magica’er etc. På den måde kan man sige, at Jules Verne er blevet et tillægsord. Alle ved nøjagtigt, hvad der menes, når for eksempel Bo Green Jensen i “Det første landskab” taler om “en prægtig, Jules Verne-agtig indretning, Lazarusmaskinen, som kunne vække de døde til live igen” (side 171). Det er en Storm P-maskine uden gabende støvler, gulerødder og fjollede staværer. Og den virker bare. Jules Verne er eventyrindslaget i attenhundredtallets hyldest til maskinen, teknologien og den medfølgende udvikling. Han er ungdomslitteraturens pendant til det store Eiffeltårn, som pariserne rejser i anledning af Verdensudstillingen i1889, og til Det futuristiske manifest, som den kugleskøre italiener Marinetti skriver i 1909. Men han er også romantiker med troen og tanken på individet, som den altafgørende faktor, det som kommer før og efter maskinen, uden hvem den er intet, som må træde til, når telegrafen er nede og de elektriske kugler ikke virker på søuhyrerne. Han er humanist og cementerer kaptajn Nemos storhed ved at lade ham vise følelser ved sine mænds død. Som fransk attenhundredtalsmonument med sokkel i litteraturen overgås han af Victor Hugo og mentoren fra de tidlige år Alexandre Dumas, men hvad antallet af populære titler angår, har han udgivet flere. Til dem vi allerede har været inde på føjer sig ikke mindst “De la Terre à la Lune” fra 1865-1867 (“Rejsen til Månen”, 1876), “Un Capitaine de quinze ans” fra 1878, (“Kaptajnen på femten år”, 1880) og “Voyage au centre de la Terre” fra 1864 (“Rejsen til jordens centrum”, 1946).

Hans indlysende arvtager og åndsfælle i det tyvende århundrede og den eneste, som virkelig kan påberåbe sig et tilsvarende format, er tegneserieforfatteren Hergé. Tintin er det samme univers i farvelagte ruder små hundrede år senere, de samme tanker, den samme fascination af videnskab, teknologi og kultur, den samme underfundighed og evne til at fængsle og fascinere. Jules Vernes romaner indeholder lange beskrivelser og kunne i princippet læses i forkortede gendigtninger, men hvis man ikke er heldig at falde over en god version, risikerer man, at det univers, som opslugte den unge Astrid Lindgren og før og siden millioner med hende, bliver blokeret af sprog eller illustrationer, som lader en smule tilbage at ønske.