Ditlevsen. En biografi

Citat
”Tove Ditlevsen var aldrig bange for at blotlægge sig selv, hverken på skrift eller i virkeligheden. Hun var en modernist, der satte datidens modernister til vægs, men også betalte den højeste pris for at udlevere sin egen person. Jeg beundrer hende for hendes mod, for hendes ustyrlige frisind og for et rigt forfatterskab, som man altid kan finde nye veje ind i.”
”Ditlevsen. En biografi”, s. 9.

25 år efter sin første biografi om Tove Ditlevsen udgav Jens Andersen i 2022 endnu en biografi om den markante danske digter med titlen ”Ditlevsen. En biografi”.

Når Jens Andersen har følt behov for endnu et portræt af forfatteren, skyldes det, at hun – der mens hun levede aldrig følte, at hun helt fik den plads og anerkendelse, hun burde – i de senere år netop har oplevet en helt ny anerkendelse og markant plads både i udlandet og herhjemme. Tove Ditlevsen taler på en meget direkte måde ind i vor tid. Hendes særlige stil og hendes nådesløse måde at iscenesætte sig selv og sine nærmeste på gør hende til en forløber for vor tids autofiktive strømninger. Hendes rå og ærlige skildringer af parforhold, seksualitet og moderskab, og også misbrug, depression og angst, har gjort hende til en stærk feministisk inspiration for en lang række af nutidens forfattere.

I otte kapitler giver Jens Andersen et nuanceret og medrivende indblik i Tove Ditlevsens liv fra ungdomsårene og forfatterskabets start i 1930’erne, gennem hendes fire turbulente ægteskaber og frem til hendes død i 1976. Med beretninger fra centrale begivenheder i hendes liv og rammende passager fra de skønlitterære værker såvel som fra hendes virke som brevkasseskribent viser Jens Andersen os denne enestående danske forfatterskikkelse i al sin sammensathed.

Tove Ditlevsen var proletaren fra Vesterbro, der gennem størstedelen af sit liv efterstræbte en småborgerlig forestilling om ægteskab og familieliv i forstaden, hvilket hun dog med sin livsstil og en kompromisløs kunstnerisk stræben syntes at bryde ned ægteskab efter ægteskab. Hun var den brevkassestemme, der gav unge piger råd og formaninger om ret og rimeligt i familielivet og parforholdet, alt imens hendes eget ægteskab og familieliv gik op i flammer. Hun var også den populære forfatter med den store læserskare, som blev dømt ude som gammeldags og traditionalist af de unge modernistiske stemmer Klaus Rifbjerg og Torben Brostrøm, der hurtigt steg til tops på det litterære parnas. Mest af alt var hun i særlig grad et menneske, der udleverede sig selv til lidelsen, misbruget og afmagten, men også til lidenskaben og den kunstneriske skaben – og ikke mindst til læseren i de omkring 30 skønlitterære værker, hun nåede at udgive i sit 58 år lange liv.