Forestillinger om Støv 2 – Det hemmelige samfund

Citat
”Og her kom den største krusning rullende: Pan og den afstand, der var opstået mellem ham og hende. Noget var kommet imellem dem, men ingen af dem vidste, hvad det var, og den eneste, de havde at betro sig til, var den anden, og det var det eneste, de ikke kunne.”
”Forestillinger om Støv 2 – Det hemmelige samfund”, s. 31.

I Philip Pullmans ”The Book of Dust – The Secret Commonwealth” fra 2019 (”Forestillinger om Støv 2 – Det hemmelige samfund”, 2020) er vi sprunget 20 år frem i tiden og befinder os dermed også et årti efter det tidsrum, hvor den oprindelige His Dark Materials-trilogi udspillede sig. Lyra er nu studerende på Oxford Universitet, hvor Malcolm Polstead underviser.

En nat bliver Pan, Lyras daimon, vidne til et mord på en botaniker. Mordet viser sig at være forbundet med en ekspedition efter den meget eftertragtede rosenolie, der har mange magiske egenskaber, ikke mindst at kunne synliggøre det bevidsthedsgivende stof Støv. Botanikerens dagbog peger mod Det Blå Hotel et sted langt mod øst, og Lyra begiver sig ud på en eventyrlig og farlig færd, ikke bare efter sandheden, men også efter Pan, som har forladt hende.

48121594

Efterhånden som Lyra er blevet ældre, er forholdet til hendes daimon blevet mere og mere anstrengt. En række akademiske bøger har overbevist Lyra om, at en rationel tilgang til verden er den eneste rigtige. Men hermed har hun – i hvert fald ifølge Pan – mistet den fantasi og livslyst, hun havde som barn.

Netop udviklingen fra barn til voksen er et hovedtema i bogen. Det handler ikke længere så meget om at finde ud af, hvem man er, men om at affinde sig med, at man er, som man er – og hvor svært det kan være. Bogen er heller ikke lige så åbenlyst en børnebog og bør måske endda frarådes de yngste læsere. Vold og overgreb, flygtningekrise og skånselsløs fundamentalisme og andre knap så børnevenlige emner sætter i høj grad deres præg på romanens grundtone.

Som tidligere i forfatterskabet er en nøglepointe i bogen, at det ikke er i ekstremerne, at løsningen på tilværelsens udfordringer ligger – hverken i religiøst stivsind eller firkantet rationalisme. Det er derimod i den reflekterede holdning og den åbne udveksling af ideer.