Fødedygtig

Citat
”Mine kinder og min næse rammes af små, fugtige dråber. Ludvig har spyttet mig i ansigtet.
– Hvad fanden laver du?
Inde i mig er klodsmajortårnet væltet.
Jeg spytter igen.
Ludvig løber ud i skolegården og sikkert væk fra matriklen. Jeg tænker: Bare han aldrig kommer tilbage. Bare han løber over for rødt og bliver ramt af en leaset Mercedes fyldt med den slags typer, der råber God røv efter en på gaden.”

”Fødedygtig”, s. 122.

Laura Ringos tredje roman, ”Fødedygtig”, udkom i 2020. Liv er nyuddannet pædagog og starter i sit første voksenjob som børnehaveklasselærer på en socialt belastet folkeskole på Amagerbro. Måske fik hun jobbet, fordi hun var eneste ansøger til stillingen. Liv kan ikke styre klassen, og allerede første dag bliver hun opmærksom på drengen Ludvig. De andre børn er bange for ham, og Liv må minde sig selv om, at det ikke er tilladt at bruge vold mod eleverne. Ludvig angriber hende verbalt, spytter, bider og stikker af, så hun må løbe efter og bære ham tilbage. De andre lærere på skolen påpeger, at det ikke går, men intet af det, Liv gør, virker. En dag kommer hun til at stikke ham en lussing. Hun ved ikke, om nogen har set det.

47996694

Liv bor sammen med Dan. De har været kærester i nogle år og var meget forelskede til at starte med, men nu skændes de mest. Dan vil gerne have børn. Det vil Liv ikke, men hun tør ikke sige det til ham. Til sommerfesten i oktober vil en ny lærer gerne vise hende fysiklokalet. Et stykke tid efter festen drikker de fyraftensøl sammen, og Liv går med ham hjem. Hun bliver gravid, og Dan opdager den positive test. Han vil gerne have barnet, selvom det ikke er hans. Liv får en abort uden hans viden, og Dan flytter ud.

Situationen med Ludvig kommer ud af kontrol igen. Liv kommer til at kaste ham ind i en bænk, så han slår en tand ud. Sagen kommer for skoleinspektøren. Liv siger, det var praktikanten i klassen, der gjorde det, men hun betror sig også til Ulla, der er klasselærer i parallelklassen, og Liv bliver opsagt.

”Fødedygtig” tematiserer vold og manipulation. Hvad er det, hvad driver os ud i det, og hvordan reagerer vi, når vi udsættes for det? For nogle tegner der sig et mønster allerede i barndommen: ”… det er, som om at Ludvigs historie er skrevet”, står der på s. 110. For Liv eskalerer det over kort tid. Grænsen for, hvad hun føler, hun kan tillade sig at sige og gøre, rykkes gradvist, efterhånden som hun bliver presset. Både i arbejdsliv og privatliv.

Samtidig sætter romanen fokus på dynamikkerne i en folkeskole – både i klasseværelset og på lærerværelset. Hvordan påvirkes eleverne af ubalance, og hvordan gør lærerne? Hvor hurtigt hvirvles man ind i dynamikker på en arbejdsplads?