Genrer og tematikker

Hverdagen er et centralt omdrejningspunkt i Martin Glaz Serups billedbøger. Læseren dumper lige ned i skildringen af dagligdagen, som den tager sig ud på bondemandens gård i bogen ”Skræp!” fra 2003 eller for en skør maskinbyggende avantgardist i fortidens Rusland i ”Historien om Daniil Kharms” fra 2017. Men blandt de genkendelige, hjemlige gøremål sker der altid noget uventet; som for eksempel i bogen ”Huset på havets bund” fra 2018, hvor der begynder at sive vand ud af farfarens gamle ipad eller i ”Ingen verdens ting” fra 2017, hvor en krig banker på døren. Hverdagen og virkeligheden forvrænges, fantasien får frit spil og surrealistiske, absurde, overraskende og tankevækkende begivenheder folder sig ud for øjnene af læseren. Fortællingerne er ledsaget af stemningsfyldte og detaljerede illustrationer, der skaber et univers som gør et stærkt indtryk.

Sammenspillet mellem mennesker, dyr og ting er et andet gennemgående tema. Forfatteren har et blik for genstande og deres fortællinger, og gennem et omsorgsfuldt sprog bliver der gjort opmærksom på tingenes og dyrenes væren.

Flere af forfatterens karakterer er anderledes og skiller sig ud fra mængden, som de rebelske gæs og Daniil Kharms. Det kan både være positivt og negativt at skille sig ud; negativt, fordi det kan føre til misforståelser, hvilket gæssene oplever, men også positivt, fordi de anderledes er gode til at finde på ting, som ingen andre havde tænkt på før, som at bygge en mærkelig maskine.  

Kendetegnende for bøgerne er også, at de giver et sprog til abstrakte fænomener som krig og klimaforandringer. Alvoren tager dog aldrig overhånd, og sproget har altid muntre undertoner. Den lune tone i sproget kan gøre det lettere at tale om svære emner.