pernille
Foto: Sigrún Guldbrandsdóttir

Pernille Abd-El Dayem

cand.mag. Andreas Eckhardt-Læssøe, Bureauet, august 2018.
Top image group
pernille
Foto: Sigrún Guldbrandsdóttir

Indledning

Pernille Abd-El Dayem har med sine to bøger vist, at hun er en stemme, det er værd at holde øje med i nyere dansk litteratur. I hendes bøger har hun en utrolig fornemmelse for at skrive præcise og sommetider urovækkende sætninger, hvor klarheden bliver brudt af overraskende billeddannelser, der tit bærer på en voldsomhed. De klare karaktertegninger og blikket for både omsorgen og ubehaget i familierelationerne gør Abd-El Dayems bøger gådefuldt dragende og inviterende klare.

54025904

Blå bog

Født: 05. april 1985, Esbjerg.

Uddannelse: Bachelor i Litteraturvidenskab fra Københavns Universitet, 2007-2010. Uddannet fra Forfatterskolen, 2010-2012.

Debut: Inden for revet. Gyldendal, 2015.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: June. Gyldendal, 2018.

Inspiration: Inger Christensen, Franz Kafka, William Borroughs, Suzanne Brøgger, Marguerite Duras, Hannah Heilmann, Goodiepal, Lars Skinnebach, Sonja Ferlov Mancoba.

 

 

 

 

Pernille Abd-El Dayem på Forfatterskolens debutantoplæsning, 2015.

Artikel type
voksne

Baggrund

”Min mor fortæller mig noget, jeg godt ved. En støbejernspande kan holde til næsten alt. I hvert fald rigtig meget. Hun har lært det af sin mor. Nu bliver det ren wellness:
(…)Hun smiler ikke, men synker det tørre i sin mund med det lidt væde, hun har i sig. Hendes store hænder er om støbejernet. Et blåligt skær i huden, og særlig stærkt over årenes høje. Hun er påvirket af vejret, og mellem de to kolde flader vugger hun den gode pande let.”

”Inden for revet”, s. 16.

Pernille Abd-El Dayem er født d 5. april 1985 i Esbjerg, hvor hun også er vokset op. Fra 2007 til 2010 tog hun en bachelor på Litteraturvidenskab ved Københavns Universitet, og fra 2010-2012 gik hun på Forfatterskolen i København. Hun har udgivet to bøger, ”Inden for revet” i 2015 og ”June” i 2018. Hun har flere gange arbejdet sammen med billedkunstneren Hannah Heilmann, bl.a. i et værk med titlen ”Allons-y”, der blev vist på DR K i 2016. Værket er et talkshowformat, som man kender det fra TV, men, som der står, ”uden tv’ets showmanship” (Ole Huld Jakobsen: VIDEO tvKUNST - Hannah Heilmann - Allons-y. Dr.dk, 2016-03-29). I værket taler Hannah Heilmann med kønsforskere om biologi og hormoner i forbindelse med sex, tiltrækning og prævention, og Abd-El Dayem læser nogle tekster op bl.a. i samspil med musikeren Bjarke Valentin.

I 2017 lavede Abd-El Dayem et stedsspecifikt lydværk til Louisiana Literature-festivalen, hvor hun mediterer over tre af billedkunstneren Sonja Ferlov Mancobas skulpturer.

I forbindelse med udgivelsen af ”June” dannedes bandet June Orchestra som udgav sangen ”En beige mur”, som er en viderebearbejdning af et af kapitlerne fra ”June”. Sangen blev udgivet på pladeselskabet Visage. Om at udgive en titelsang til bogen sagde Abd-El Dayem: ”Jeg tror, det var, fordi jeg godt kunne lide, at der var flere dimensioner – at skriften og bogformen ikke var det eneste, der fandtes. At det brudstykke af teksten, som sangen er bygget op om, også kunne få lov til at få en anden krop.” (Ida Selvejer Faaborg: At give værket en ny krop: Interview. Passive/Aggressive, 2018-04-29).

Disse samarbejder peger også på, at Abd-El Dayem ikke kun henter inspiration i andre bøger – selv siger hun om inspiration: ”Ikke-litterære ting kan smidiggøre skriften af og til synes jeg. Og kan give mig en ide om, at jeg tør mere. Det er svært at stille skarpt på inspiration, da den kommer fra alle retninger nogle gange.” (Andreas Eckhardt-Læssøe: Interview med forfatteren, juni 2018).

Pernille Abd-El Dayem bor i København og underviser på Testrup Højskole.

Inden for revet

”Så vågner jeg op, skyllet ind med Vesterhavet og pålandsvindens kraft. Tør, med salt udenpå ligger jeg på stranden og er helt fersk indeni. Det blæser hårdt mod min ene kind, en svag hvinen, vindens hylen, forsvinder og bliver et billede af lyden, katte der slås uden lyd. Min mors stemme der siger et ublødt ”okay.”

”Inden for revet”, s. 33.

”Inden for revet” (2015) er Pernille Abd-El Dayems debut. Den lille bog falder i fire kapitler, ”Uden for revet,” ”Lille brænding,” ”Brænding” og ”Inden for revet (Mauritius)”.

Første del er skildringer af barndomserfaringer, lige på kanten af ungdommen, hvor alting opleves meget kraftigt. Abd-El Dayems skrift er kortfattet og præcis, men der er tit overraskende og voldsomme billeder, der bryder det tilsyneladende stilfærdige. Efter de to meget korte midterstykker løsner skriften sig lidt op i bogens sidste kapitel, der foregår på Mauritius, hvor bogens jeg besøger en onkel. Her tænkes der over, hvad der binder en familie sammen: blodets bånd, eller det at man insisterer på blodets bånd, og hvorfor egentlig det?

Der er tale om et jeg, der er i gang med at lære at sortere i virkeligheden, opdele den i nære og fjerne relationer, i det hele taget i forskellige sfærer. Det ved jeget ikke, hvordan man gør, eller rettere det ved hun, og det ved hun ikke, hun drømmer om at overskride den grænse, hun fornemmer i kirken til et luciaoptog og kravle ind under kjolen på den lidt ældre luciabrud ”for at være tæt på den sødlige duft af sved og menstruation.” (s. 11).

51559266

Præcisionen i Abd-El Dayems sætninger og sansninger giver teksten en kølighed, men der er også voldsomhed og ofte chokerende metaforer, der hver gang tager teksten et nyt sted hen: “Mine kønslæber der hver gang jeg bevæger mig støder mod mine trussers stof, og gennem det tynde stof rører de jeansstoffet i små stød som frossent kød, der trækkes efter en bil og i bump møder den fugtige asfalt.” (s. 35).

Det er barnets krop, som er i gang med at overskride sig selv og blive voksen. Indtil da er den monstrøs, den er altid øm og utilpas, men også en voldsomt sansende organisme, der opfanger og indfanger det, man senere i livet næsten vænner sig til, den voldsomme erfaring det kan være at være i en krop. Også derfor er barnets monstrøse perspektiv et interessant sted at udforske for Abd-El Dayem, fordi det ikke har vænnet sig til det, man som voksen tager for givet. Det betyder, at skriften kommer fra et udforskende og afsøgende sted, men ikke usikkert, og det skyldes særligt Abd-El Dayems vildt præcise og voldsomme skrift.