Tea Bendix
Foto: Jakob Boserup

Tea Bendix

cand.mag. Anna Møller, Bureauet. Januar 2020.
Top image group
Tea Bendix
Foto: Jakob Boserup

Indledning

Tea Bendix’ illustrationer minder om noget, man måske har glemt. Sådan er billedbogskunstnerens tegninger blevet beskrevet, og den skitseprægede og udtryksfulde streg placerer hende i det fineste selskab af danske illustratorer. Tea Bendix arbejder tværmedielt med illustrationer, tekster og grafisk design, og hun har skabt alt fra børneteater til store portrætter af Karen Blixen og liveillustrationer til klassiske koncerter. I 2019 blev hun præmieret af Statens Kunstfond for et værk af særlig høj kunstnerisk kvalitet, da hun sammen med børnebogsforfatteren Marianne Iben Hansen udgav bogen ”Mørkemusen”.

46413431

Blå bog

Født: 5. oktober 1970 på Frederiksberg, København.

Uddannelse: Designskolen Kolding, 1990-1993. Danmarks Designskole, 1994-1996. Forfatterskolen for Børnelitteratur, 1999-2001.

Debut: Skattekisten. Høst & Søn, 1997.

Litteraturpriser: Landskabsprisen 2009 for kortillustrationen ”Over sø og land i Tarup Davinde”. Danske Autorers hæderspris for samlede værk, 2012. Roskilde Museum Publikums Museumspris 2012 for udstillingen ”Stemmer fra fortiden”. Præmiering fra Statens Kunstfond for værk af særlig høj kunstnerisk kvalitet for ”Mørkemusen”, 2019.

Seneste udgivelse: Mørkemusen. Forfatter: Marianne Iben Hansen. Gyldendal, 2019.

Inspiration: Den nordirske billedbogskunster Oliver Jeffers.

 

 

Bogtrailer for billedbogen ”Fuglen”

Artikel type
illustratorer

Baggrund

”næ jeg har/ skam selv/ en skattekiste/ vil du se? (…) og det her/ er et hul/ jeg har klippet/ i sofaen/ det er en/ hemmelighed/ den her/ er fra min/ fødselsdag/ så pustede/ jeg alle/ lysene ud / det var/ der/ jeg pustede/ den her/ har jeg arvet/ af min farfar/ han var sørøver.”

”Skattekisten”, s. 4-8.

Tea Bendix blev født på Frederiksberg ved København i 1970. Moren var landskabsarkitekt, og faren forskede i væksthuskulturer. Familien flyttede til Wye i Sydengland og boede der tre år, hvor Tea Bendix gik i engelsk børnehave og fik en bror, inden de flyttede til en landsby på Midtfyn, og den femårige Tea Bendix startede på friskole. Her oplevede hun de mundtlige fortællinger, en meget stor musikskole og et aktivt lokalmiljø, hvor man selv måtte gøre noget, for at der skete noget.

Alle i familien spillede musik eller teater og var optaget af håndværk, og da familien ikke havde fjernsyn, læste og legede Tea Bendix meget, og ofte var legene lavet af papir såsom påklædningsdukker. ”Måske fordi jeg var utrolig lille af min alder kunne jeg ikke holde op med at lege, da veninderne gjorde det. Så musikken og tegningerne holdt mig legende. Jeg tegnede hele tiden, til musikskolebladet, gymnasiebladet og jeg sad på arkitekttegnestue efter gymnasiet, ... men da jeg var 18 år, illustrerede jeg for første gang tre letlæsningsbøger, og lige der forsvandt tiden og alt omkring mig, og så var jeg faldet i gryden.” (Anna Møller: Interview med forfatteren. Forfatterweb, 2019-12-31).

Tea Bendix valgte i 1990 designskolen i stedet for arkitektskolen, og hun hungrede efter at lære at skrive, tegne og lave grafisk design. Selvom det ikke var oppe i tiden at ville illustrere billedbøger, fortsatte Tea Bendix i den retning. Hun mødte mange tvivlere, men brugte timerne inden skole på at tegne og skrive, og midt i en tvivlsperiode mødte hun den folkekære og ikoniske illustrator Ib Spang Olsen (1921-2012). Han blev en mentor og introducerede hende til tegnere, trykkere og forlag, og Tea Bendix flyttede til København og gik i praktik som bladtegner på Information hos tegneren Per Marquard Otzen (f. 1944).

I 1997 debuterede hun med billedbogen ”Skattekisten”, hun fik egen tegnestue i 1998, og i 1999 startede hun på Forfatterskolen for Børnelitteratur. Privat var Tea Bendix gift i tyve år, og parret fik tre døtre sammen, før de blev skilt.

Fuglen

”Hvor lang tid går der?/ Hun ved det ik’/ En dag, en time, et øjeblik/ og så ud af ingenting hører hun nu/ den stilleste lyd i verden/ Min fugl, hvisker Alba/ der er den”.

”Fuglen”, s. 49.

”Fuglen” (2014) var første samarbejde mellem Tea Bendix og forfatter Marianne Iben Hansen (f. 1961). Bogen er et langdigt for større børn og voksne og handler om pigen Alba, der siden sin fødsel er blevet fulgt af en lille fugl. Hun elsker fuglen, men da en pige nede i gården, hvor Alba leger, kalder fuglen for underlig og dum, kommer Alba i tvivl. Er fuglen egentlig så fantastisk? Alba bliver vred og skælder fuglen ud og benægter, den er hendes, men da den forsvinder, savner hun fuglen og dens selskab. Hun begiver sig på eventyrvis ud ad byen og ind i en mørk skov for at genfinde fuglen, og højt oppe i en klippesprække finder hun den. Fuglen flyver dog fra hende, og Alba ender i havets bølger og skylles op på en græsklædt bred. Da hun næsten er død, finder fuglen hende igen, og sammen vender de tilbage til byen. Her blokerer pigen fra tidligere indgangen til gården, men da hun ser Alba og fuglen, lader hun dem alligevel komme ind.

51625315

”Fuglen” er både fra forfatterens og illustratorens side skabt som en refleksion over temaet ’at miste sig selv’. Tea Bendix og Marianne Iben Hansen arbejdede tæt sammen i tilblivelsen af bogen og udvalgte sammen de illustrationer, der skulle blive til billedbogen – og senere hen den app og bogtrailer, der fulgte udgivelsen. Som illustrator arbejder Tea Bendix ikke ud fra stilmæssige forbilleder, men snarere ud fra den tekst, hun sidder med, og efterligner med egne ord aldrig en bestemt stilart for at ramme det rigtige udtryk. I ”Fuglen” er stilen enkel, collageagtig og næsten grafisk uden mange detaljer. Hele siden fyldes ud, og der er baggrund og dybde i billederne. Farverne er primært holdt i jordtoner, mens fuglen er omgivet af et gyldent lag på alle billeder. Eventyrislættet fra historiens udvikling afbildes også i Tea Bendix’ illustrationer, der er symbolske og udtryksfulde. Blyantstegnede fugle, vildtvoksende træer og svimlende skygger efterlader et organisk aftryk, der passer til tekstens brudte rytme.

”Fuglen” blev nomineret til Kulturministeriets illustratorpris 2016 og til Årets Boghåndværk 2015.