I Boris Hansens roman ”Den usynlige krig” fra 2021 er hovedkarakteren en fiktionsagent ved navn Olivia Alby. Hun lever i en fremtidsversion af vores verden, hvor mennesker har udviklet Fiktionsteknologi, der gør dem i stand til at rejse ind og ud af bøger. Da Olivia og hendes team er på mission i en roman, hvor noget går galt, havner de pludselig i en større konspiration. Nogen vil misbruge fiktionsteknologien, og det bliver teamets opgave at stoppe det. De kæmper mod en gruppe, der rejser ind i bøger for at foretage ændringer og plante misinformation og propaganda. Grunden til konflikten er, at bøger kan ændre mennesker, og at man derfor kan opnå magt ved at ændre bøgerne og placere budskaber.
39202395
Undervejs i romanen rejser Olivia og hendes team ud og ind af mange forskellige romaner, der hører til i forskellige genrer. Deres første mission foregår i en YA-romance, den næste i en zombie-thriller og den sidste i en horrorroman. ”Den usynlige krig” kan læses som en roman, der handler om netop læsning og om genrer. Som læser oplever man, hvordan det er at læse forskellige genrer, fordi romanen f.eks. er skrevet som horror, når den foregår i en horrorroman. Desuden kan fortælleperspektivet skifte til karaktererne i de romaner, de besøger. Når teamet bevæger sig ind i en roman, ændres bogens konkrete fysiske udtryk sig også, så skrifttyper, grafisk opsætning og sidernes farve kan ændre sig.
Sproget i ”Den usynlige krig” er hovedsageligt baseret på dialog med mange hurtige replikker og højt tempo. Det giver den følelse af tidspres, der er på karakterernes missioner ind i bøger, hvor de kun kan opholde sig i et begrænset tidsrum. Karaktererne bruger mange engelske ord og bander meget, især når presset spidser til. Kapitlerne er korte, de skifter perspektiv mellem bogens karakterer, og de slutter ofte med en cliffhanger.
Tematisk handler bogen om magtforhold, brug af ny teknologi og relationer mellem mennesker. Der er stor uenighed blandt karakterer og grupper om, hvordan og om man bør bruge fiktionsteknologien, og der opstår en masse etiske spørgsmål om, hvordan man bør behandle karakterer i de romaner, man besøger, hvilket bliver gennemgående i serien.